We hebben net de film gezien, wat een heftig verhaal!
“Het is inderdaad een heftig, maar ook mooi verhaal. Vertelt uit het perspectief van die meisjes, vriendinnen die vanuit hun open puberblik naar de wereld kijken. Opgroeiende, jonge meiden die zin hebben in het leven en op de grens zitten tussen verstoppertje spelen en ondeugende dingen met elkaar delen. En dat die onbevangenheid hen dan wordt afgenomen in hun nog prille bestaan. Dat maakt de film wat mij betreft heel menselijk en bereikbaar.”
Het is een waargebeurd verhaal waarin jij de vader speelt van Anne Frank. Hoe bereid je je voor op een film met zo’n beladen onderwerp?
“Nou, we kennen allemaal het grote verhaal, de verhalen uit de oorlog. Maar deze film gaat ook over een vader die tegen haar dochter zegt: geen rare dingen doen en niet zomaar de telefoon opnemen.
Anne is een ondeugende meid, zoals alle jongens en meisjes van die leeftijd probeert ze haar ouders soms te ontlopen om stiekem naar de film te gaan.
Dus ik zoek naar een soort onbevangenheid vanuit mijn eigen verbeelding. Ze hadden voorbereidingen getroffen om onder te duiken, maar ik kan als personage niet preluderen op wat er allemaal gaat gebeuren. Dat wist die goede Otto natuurlijk ook niet.”
Je bent als acteur gewend aan verkleedpartijen, maar die Jodenster op de borst, doet dat iets speciaals met je?
“Je raakt je ongelofelijk bewust van de absurde situatie waar de mensen zich toen in bevonden. Dat je in een wereld leeft waarin het ene volk het andere als minderwaardig ziet, ze markeert en gruwelijke plannen bedenkt en ook uitvoert. Als je op de set in Boedapest al die rekken met jassen en sterren ziet, is dat heel indrukwekkend en confronterend. Heftig, ook omdat het geen fantasie is, hè. Het is allemaal echt gebeurd. Het blijft bizar om dat te realiseren en dat geeft een ongelofelijke verantwoordelijkheid naar de makers van dit soort films om daar zorgvuldig mee om te gaan. Dat is ook gebeurd, het is een prachtige film geworden.”
‘Dat coronademonstranten met verwijzingen naar de oorlog komen, is een regelrechte schande’
Even een link naar het nu, er zijn continu coronademonstra- ties waarbij sommige demonstranten verwijzingen maken naar de Tweede Wereldoorlog en zelfs Jodensterren dragen. Is het een idee als die mensen ook even de film gaan bekijken?
“Ik vind dat zo absurd. Ik hoop natuurlijk sowieso dat er heel veel mensen naar de film gaan. Omdat het een prachtige film is, maar ook omdat het verhaal niet vaak genoeg verteld kan worden.
Vanuit welk stand- of oogpunt dan ook. Alle vrijheid die die mensen hebben om zo’n demonstratie te houden is al een bewijs hoe ongelofelijk absurd het is om met verwijzingen naar de oorlog te komen. Een regelrechte schande, een gotspe. Het heeft totaal niks te maken met wat er toen is gebeurd. Het is een feit dat gevraagd wordt om met z’n allen dat vreselijke virus te lijf te gaan, er is wetenschappelijk bewijs dat mensen die gevaccineerd zijn het virus minder verspreiden en het vaccin dus werkt. Als je dan nog met zulke verwijzingen komt, is dat verwend, decadent. En heel dom.”
Er komen straks recensies van de film, vindt een acteur met jouw staat van dienst het nog spannend dat kranten volstaan met wat mensen ervan vinden?
“Weet je, als ik iets met veel plezier en overtuiging heb gedaan, heb gezien hoe zorgvuldig en mooi er is gewerkt op de set, hoe regisseur Ben Sombogaart omging met de twee meisjes op de set en hoe het script in elkaar zit, ben ik al zó trots. Ik heb het ook weleens meegemaakt dat je in een productie zit en zelf ook merkt dat het piept en kraakt, dan zie ik daar meer tegenop dan nu. Nu denk ik: kom maar op, ga kijken en vind ervan wat je vindt. Ik vind het in ieder geval prachtig en sta er volledig achter. Dus ik ben niet zenuwachtig over die reacties. Helemaal niet.”
Benieuwd naar de rest van het artikel? Lees het in de nieuwste Panorama of bekijk het op Blendle.
- Clemens Rikken