Iedere dag het nieuws dat echte mannen interesseert

Europa en Timmermans komen met peperdure extra klimaatregels

Dat het klimaat een van de Europese stokpaardjes is, was al wel duidelijk. Maar bij de presentatie van een nieuw 'ultra-groen' plan werd duidelijk hoe drastisch de Europese Commissie wil ingrijpen. Daarbij krijgt zeker ook de burger een deel van de peperdure rekening op zijn bordje.

Klimaatpakket

Gister was het zover: eurocommissaris Frans Timmermans presenteerde zijn nieuwste plan voor een duurzaam Europa. De 'groene paus' en klimaatprediker kwam met extra aanvullingen op zijn zogenaamde Green Deal. Het doel is om in 2030 zo'n 55% minder broeikasgassen uit te stoten ten opzichte van 1990.

Onder andere de olie- en gasindustrie, de autoindustrie en de transportsector moeten van Timmermans flinke veranderingen doorvoeren. Maar de kans is groot dat ook de burger straks extra diep in de knip moet graaien door alle extra maatregelen van vicevoorzitter Frans en zijn Europese Commissie.

Vliegen

Bijvoorbeeld wanneer Jan met de pet met zijn gezin op vakantie gaat. Volgens de nieuwe regels moet de vliegindustrie vanaf 2025 verplicht steeds meer duurzame brandstof gebruiken. Eerst een beetje, daar het nu nog niet mogelijk is om volledig te vliegen op duurzame brandstof. Maar vanaf 2025 moet dat aandeel steeds groter worden.

Wie betaalt dat? In eerste instantie de vliegmaatschappijen zelf. De 'groene brandstof is nou eenmaal duurder in aanschaf dan het spul dat ze op dit moment in de kisten gooien. Maar de kans zit er dik in dat de kosten uiteindelijk doorberekend worden in de vliegtickets. Een tripje door de wolken wordt naar verwachting dus alleen maar duurder.

Dikkere energierekening

Daarnaast ploft er de komende jaren naar alle waarschijnlijkheid een dikkere energierekening op de mat. Al sinds 2005 is het Europese emissiehandelssysteem van kracht. Daarin staat een maximum qua CO2-uitstoot voor energieproducenten en andere industrieën.

En dat merkt je thuis ook. Omdat de prijs voor de uitstootrechten fors is gestegen, vragen energieleveranciers namelijk ook meer poen van de klant. De boel wordt dus gewoon doorberekend. In het nieuwe voorstel van Timmermans worden de regels alleen nog maar strenger en moet de uitstoot zelfs versneld worden gereduceerd.

'In 2035 geen nieuwe auto meer op fossiele brandstof'

Nieuwe auto kopen? Als het aan de EC ligt, schaf je vanaf 2035 geen auto meer aan die op fossiele brandstof rijdt. Tegen 2050 moeten alle auto's die op de Nederlandse wegen rijden zelfs nul komma nul broeikasgassen genereren. Kortom, het wordt flink aanpoten voor autoproducenten.

Biomassa blijft etiket ’klimaatneutraal’ houden

Bovenstaande plannen zijn slechts een greep uit de verregaande aanvullende maatregelen. Echter is er nog een laatste omstreden onderwerp te vinden in het vernieuwde klimaatpakket: biomassa. De Europese Commissie beslist dat het verbranden van hout nog gewoon door kan gaan onder de noemer 'klimaatneutraal'.

Dit terwijl er inmiddels bakken kritiek zijn gestort over deze manier van energie opwekken. Zo zou het verbranden van onder andere gekapte bomen en resthout volgens sommige partijen juist zorgen voor extra CO2-uitstoot, en behoorlijk slecht zijn voor de natuur en biodiversiteit. Maar "Zonder biomassa halen we onze klimaatdoelen niet", aldus Timmermans.

Nieuwe regels zouden er bovendien voor moeten zorgen dat er straks alleen resthout uit bosbouw en meubelindustrie wordt verbrand. Geen complete stukken bos.

Misschien ook voor jou:
Prestigieuze ademtest blijkt complete mislukking: apparaten ongebruikt in opslag
Nieuws
  • Telegraaf
  • Abaca Press / Brunopress.nl