Wie zich regelmatig op videoplatformen als TikTok en YouTube bevindt, kan er niet omheen: video’s van weldoeners die een goede daad voor de minderbedeelden verrichten - uiteraard wel altijd met de gulle gever als hoofdpersoon. Of er nu een briefje van honderd dollar aan een willekeurige voorbijganger wordt geschonken of een gratis knipbeurt aan een dakloze, het scoort als een malle bij de kijkers. Voor influencer Milly Goldsmith pakte een poging tot liefdadigheid minder goed uit.
“Ik ga nu naar Sainsbury’s om de boodschappen voor een vreemde te betalen”, vertelt Milly hoopvol aan het begin van de video. Ze gaat posten bij de kassa’s van de budget-supermarkt om de gelukkige klant uit te zoeken. Haar eerste poging is een man met een volle kar. Met haar pinpas in de aanslag en een draaiende camera loopt ze op hem af. “Meneer, ik wil graag betalen voor uw boodschappen”, begint de influencer, die al snel wordt afgekapt. Een luid en duidelijk “Nee, nee, nee” is te horen. De TikToker had er even geen rekening mee gehouden dat niet iedereen zat te wachten op een rol in haar heldenverhaal.
@millyg_fit in hindsight i can see why people can react differently to this, but my intentions were purely to brighten up someones day💕 i’m still super happy with what I ended up doing and i’ll do more of it for sure #storytime #vlog #makesomeonesday #foodshop ♬ Dandelions Ruth B - CIMON PAWRET
Als ook een tweede en een derde persoon weigeren om mee te werken aan de video, besluit ze maar een lading pasta te kopen en te doneren aan een voedselbank. Beduusd verlaat Milly de winkel. “Ik voel een overweldigende hoeveelheid emotie nu”, vertelt ze in tranen op camera. “Ik had deze uitkomst niet verwacht.”
- TikTok
- Unsplash