Al toen kabinet Rutte IV nét z'n eerste stapjes deed als kersverse regering, lekte er een soort overzichtje uit met belangrijke thema's, voornemens en initiatieven van de premier en zijn kornuiten. Een opvallend voornemen dat menig borrelaar wel aansprak: blurring.
Of zoals het kabinet het verwoordt: "We staan mengformules toe door het reguleren van blurring in winkelgebieden op een verantwoorde manier waarbij we streng toezien op alcoholmisbruik."
Knippen en pilsen
Het zogenaamde blurring, of op z'n Hollands: vervaging, is dus eigenlijk het mixen van verschillende sectoren. In dit geval horeca en bijvoorbeeld winkels, tuincentra en, jawel, kapperszaken.
De gedachte erachter is om fysieke winkels meer opties geven om te kunnen concurreren met de winkels op het wereldwijde web. Mensen een reden geven om de deur uit te stappen en door de winkelstraat te kuieren, zeg maar.
Dat geldt natuurlijk vooral voor winkels die producten verkopen en niet zozeer voor kappers. Je matje online laten bijpunten doe je immers niet zomaar op het internet. Maar toch, een pilsje nuttigen bij de barbershop kan een aardige toevoeging zijn aan de algehele beleving van een knipsessie, niet waar?
Of alle kapperszaken naast scharen, tondeuses en baardolie straks ook massaal fusten pils en flessen whisky in gaan slaan bij een kappersgroothandel zoals voorkappers.nl? Laten we het hopen.
Niet iedereen enthousiast
Overigens staat niet iedereen positief tegenover blurring. Branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHN) is bijvoorbeeld niet heel blij met deze mengvorm van borrelen en winkelen. Zij willen liever dat er een duidelijke scheidslijn is tussen de horeca en andere sectoren.
En ook staatssecretaris Maarten van Ooijen (ChristenUnie) van Volksgezondheid heeft in een interview met Pointer gezegd dat hij geen fan is van de verruiming van de Alcoholwet is. Dit terwijl hij onderdeel is van de regering die dit plan uit de hoge hoed heeft getoverd.
Andere tegenstanders zijn het Trimbos-instituut en een politieke partij als PvdD. Zij vinden dat alcohol niet gepromoot moet worden, zeker niet in 'normale' winkels of kapperszaken, aangezien dat een 'normaliserende' zou hebben. Wat hen betreft houdt de kappersklant het bij een glaasje H₂O.
Niks nieuws
Is blurring dan de toekomst? Wellicht. De mengvorm beidt in ieder geval zat mogelijkheden voor winkels om hun klanten een extra stukje beleving te bieden. Of het nu gaat om een goed glas whiskey bij de barbershop, een kop koffie in de boekhandel of een vette hap tijdens een bezoekje aan een spijkerbroekenwinkel terwijl je vriendin acht paar jeans aan het passen is, de mogelijkheden zijn eindeloos.
En waar blurring voor Nederlanders een relatief nieuw begrip is, komt de mengvorm al langer voor in het buitenland. Bij onze zuiderburen vindt je bijvoorbeeld meerdere wasbars: wasserettes waar je niet alleen een wasje draait en je pak laat stomen, maar tijdens het wachten ook een goed glas pils nuttigt. Of schoenenwinkels waar je ook panini's kunt bestellen.
Kortom, nu een deel van de Nederlandse politiek blurring lijkt toe te juichen, ligt de weg open voor een hoop nieuwe, creatieve initiatieven. Proost!
- Pointer, RTL Nieuws
- iStock, abezikus, Pexels