Files: een duur geintje

Waar hebben we het vandaag eigenlijk over? Iedere dag lichten we een gespreksonderwerp uit waar je het met je collega's...
@media (max-width: 679px){#fig-65e32ea1215cf img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65e32ea1215cf img{#fig-65e32ea1215cf img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-65e32ea1215cf img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65e32ea1215cf img{#fig-65e32ea1215cf img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-65e32ea1215cf img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65e32ea1215cf img{#fig-65e32ea1215cf img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-65e32ea1215cf img.lazyloading{background: #eee;}#fig-65e32ea1215cf img{#fig-65e32ea1215cf img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}https://cdn.pijper.io/core/panorama-fallback2.png

Waar hebben we het vandaag eigenlijk over? Iedere dag lichten we een gespreksonderwerp uit waar je het met je collega's over kunt hebben. Want dat geklaag over de baas en het weer gaat natuurlijk ook wel eens vervelen. Vandaag: fileschade rijst de pan uit.

De vaderlandse economie gaat gebukt onder files. In 2015 kostte files op de Nederlandse wegen de economie meer dan een miljard euro. In 2014 was dat nog zo'n 875 miljoen euro. Dat heeft het Nederlandse Organisatie voor toegepast-natuurwetenschappelijk onderzoek (TNO) berekend, in opdracht van ondernemersverenigingen Transport en Logistiek Nederland, EVO en Fenedex. De cijfers worden vandaag wereldkundig gemaakt.

Schadepost

Files vormen een enorme schadepost voor de economie, dat wisten we natuurlijk al wel langer. Dankzij files zijn ondernemers meer brandstof en mankracht kwijt. Daarnaast loopt het werk natuurlijk vertraging op. En dan hebben we met nog geen woord gerept over het milieu.

Lees en zie ook: scheuren op de snelweg: helemaal niet slecht voor het milieu

Meer handel en meer bedrijvigheid

Paradoxaal genoeg is juist de groeiende economie in Nederland de grote boosdoener. Tel meer handel en meer bedrijvigheid bij elkaar op en je krijgt - tromgeroffel - juist: drukkere wegen. En die drukkere wegen leiden weer tot meer en meer files. Enkele weken terug schreven wij nog over de 'horrorspits', toen er tijdens de dinsdagse avondspits ruim 925 kilometer aan file stond op de Hollandse wegen. Ja, 925 kilometer. Dat is van Amsterdam tot diep in Zuid-Frankrijk, of tot ver achter Praag

Sneller ingrijpen

De opdrachtgevers voor het onderzoek zullen de uitkomsten gebruiken om bij het kabinet te pleiten voor sneller ingrijpen. De drie partijen willen dat er meer geïnvesteerd wordt in de infrastructuur. Ook hopen ze dat al geplande investeringen versneld gerealiseerd worden. Maandag debatteert de Tweede Kamer over dit hoofdpijndossier. Misschien dat André van Duijn nog even komt zingen.

Minder, minder, minder!