Even snel een lekker kroketje of frikandel uit de muur trekken hoort bij Nederland. Sterker: de automatiek is cultureel erfgoed en de muren van FEBO zijn daarop geen uitzondering. Menig stapper kan zich dan ook geen borrelavond zonder een bezoekje aan de bekende snackketen voorstellen. Maar, zo werd gisteren duidelijk, binnenkort voert FEBO een verandering door. Eentje waar duidelijk niet iedereen blij mee is.
Pin only
De snackbar laat namelijk weten dat ze binnenkort een 'pin only-beleid' hanteren. Losse munten en flappen zijn dus niet meer welkom, zelfs niet in de snackautomaten aan de muur. Op social media ging een foto rond van een briefje in een filiaal in Amsterdam-noord, waarop te lezen valt dat deze vestiging ‘cashless’ wordt. "Vanaf 23 mei kun je in onze automaten uitsluitend betalen met pin of mobiel", luidt de tekst. "Vanaf 1 juni accepteren wij in deze vestiging geen contant geld meer."
Ziedend
Op Twitter volgde een storm aan kritiek. Veel mensen zijn het niet met de de cashloze weg die de snackgigant inslaat. Er wordt zelfs opgeroepen om het bedrijf te cancelen via een boycot. Een boze klant: "Een flinke bestelling doen en wanneer je moet afrekenen alleen contant aanbieden. Wanneer dit geweigerd wordt de bestelling laten staan."
FEBO heeft inmiddels op alle kritiek gereageerd en gaf een reactie aan METRO: "We zijn er inderdaad van op de hoogte dat er nogal wat ophef is ontstaan, we houden het zelf ook in de gaten", vertelt een medewerker. "Vestigingen bij het Leidseplein en op de Reguliersbreestraat zijn ook al cashless, en nu was Amsterdam-Noord aan de beurt. Bij de vorige vestigingen hadden we al wat ophef verwacht, maar dat bleef toen uit. Het lijkt mensen in Amsterdam-Noord iets meer te raken dan op de overige plekken."
Blijft zo
Ondanks de kritiek zal de snackbar niet teruggaan naar betalen met contant, laat het bedrijf weten. "We zijn niet de enige die overstapt op pin-only. Daarnaast accepteren sommige vestigingen buiten Amsterdam ook al geen contant geld meer. Alleen deze keer horen we wat meer reactie van onze klanten."
- T&W, Metro
- iStock, dutchphotography