Nadat Erica Meiland in haar boek en in een uitzending van Shownieuws kritiek uitte op de Islam, regende het haatreacties aan het adres van de Chateau Meiland-ster. Het kwam zelfs zo ver dat kaartenverkoper Hallmark hun samenwerking met de Meilandjes afkapte. Nu volgen andere bedrijven hun voorbeeld en worden er zelfs zakendeals met de dochter Maxime gebroken, vanwege de uitspraken van haar moeder.
Diversiteit
Het eerste bedrijf dat in actie kwam tegen de dochter van Erica was Emma Matras. Het bedrijf dat ‘trots is op haar diversiteit’, plaatste de volgende boodschap op Instagram: “De recente opmerkingen van Erica Meiland, de moeder van Maxime Meiland, staan haaks op onze waarden. Omdat wij Maxime niet willen beoordelen op basis van de standpunten van haar moeder, hebben we haar de kans gegeven om publiekelijk te reageren. Ze heeft hier tot op heden geen gehoor aan gegeven. (…) Daarom hebben wij besloten om de samenwerking met Maxime per direct stop te zetten, aangezien wij niet willen samenwerken met iemand die onze waarden van diversiteit & inclusiviteit niet omarmt.”
Op zijn website meldt Jan Dijkgraaf, schrijver van ERICA: de motor achter de Meilandjes, dat Emma Matras niet het enige bedrijf is dat hun samenwerking met Maxime heeft stopgezet. Ook Nivea en HelloFresh hebben een einde gemaakt aan het partnerschap met de Meiland-telg.
Dus voor mij geen Emma matras, Hallmark, Helli Fresh en Nivea meer. Ik ben er klaar mee. En ik vermoed dat veel meer mensen hetzelfde vinden.
— Geert Wilders (@geertwilderspvv) November 30, 2021
De vrijheid van meningsuiting gaat boven alles. Geen boycot op islamkritiek! #Meilandjes #Erica #Meiland
Boycot
Er stromen gemengde reacties binnen na het besluit van Emma Matras. Sommige mensen zijn het eens met de keuze van het bedrijf, maar een groot aantal mensen laat weten dat ze het bedrijf voortaan boycotten.
- BrunoPress