Iedere dag het nieuws dat echte mannen interesseert

Achtbaan-horror: ondersteboven vast in een karretje

De pretparken mogen weer open, dus we kunnen weer driemaal over de kop in een achtbaan. Meestal vinden wij liefhebbers een rit veel te kort, maar soms duurt een attractie véél langer dan verwacht...

Achtbaan-horror: ondersteboven vast in een karretje

WAAR: SeaWorld, San Diego WAT: vastgelopen kabelbaan

In principe is de kabelbaan in het Amerikaanse SeaWorld een niet al te spectaculaire attractie. Het gondeltje gaat over de zee van San Diego en is met een hoogte van 24 meter uitstekend geschikt voor kinderen. Maar dan moet je natuurlijk niet vast komen te zitten. Zestien mensen (onder wie zeven kinderen) hadden die pech vorig jaar wel. Tijdens het wachten in de stilgevallen kabelbaan was de duisternis ingetreden en de temperatuur was met negen graden allesbehalve aangenaam, zeker niet in combinatie met de stevige wind. Dat laatste was ook de factor voor het vastlopen van de gondels. Volgens de politie werd een stroomonderbreker geactiveerd na een stevige windvlaag.

Na niet minder dan vijf uur werden de zestien pechvogels met behulp van de brandweer via een touw naar beneden gehaald, terwijl badmeesters in het water lagen voor het geval dat. Die bleken gelukkig niet nodig, iedereen kwam ongedeerd terug in veilige haven.

WAAR: De Efteling, Kaatsheuvel WAT: vlak voor de vrije val vastzitten

De Python is allang niet meer de bruutste attractie van De Efteling, dat is tegenwoordig de Baron 1898. Toppunt van de in 2015 geopende achtbaan is de vrije val van ruim 37 meter, recht naar beneden, aan het begin van de rit.

En precies voor die ijzingwekkende val aan de start vielen de karretjes vorig jaar stil. Dat gebeurde in 2018 ook al eens, maar toen stonden de inzittenden na twintig minuten weer aan de grond. Dat de passagiers in hun stoelen even stil boven de afgrond hangen voor de val, hoort bij de attractie, maar dat moment duurt normaal maar een paar seconden. Nu verkeren de passagiers een uur lang in onzekerheid, terwijl ze in hun stoelen recht naar beneden kijken. “In het begin was iedereen verbaasd, maar na verloop van tijd werd het vervelend en ontstond er wat paniek,” vertelde de 23-jarige Pieter aan Omroep Brabant.

“Sommige mensen werden angstig. Maar het was juist gunstig als we naar beneden zouden vallen, aangezien we dan bevrijd konden worden.”

Zo gebeurde dat niet, via een trap klommen de inzittenden naar beneden. De achtbaan schijnt veel gevoelige sensoren te bevatten die een signaal afgeven als er iets mis is, zei een woordvoerder na de eerste hapering. “Dat is nu ook gebeurd. Eerst wordt er gekeken of de achtbaan weer verder kan rijden, maar in dit geval was dat niet zo. De beveiliging moet dan de passagiers er weer uit halen en dat kan soms even duren.”

WAAR: Kölner Seilbahn, Keulen WAT: abseilen boven de Rijn

Dat een kabelbaan niet zonder risico is bleek niet alleen in San Diego. De Kölner Seilbahn is letterlijk een van de hotspots van de Duitse stad, op zo’n veertig meter hoogte. De kabelbaan biedt een fraai uitzicht over Keulen, maar de zeventig inzittenden konden er tijdens een zomerdag in 2017 wat langer van genieten dan beoogd. Ook hier was de stevige wind de oorzaak voor het vastlopen van de gondels. Een klein deel van de zeventig passagiers kon worden gered door de brandweer, maar de groep die al boven de Rijn hing, moest langer wachten op de hulptroepen. Die waren in het begin ook nog in te geringe getale aanwezig, dus moest er gewacht worden tot er versterking kon worden opgeroepen uit omliggende steden. Een voor een moesten de passagiers abseilend het reddingsbootje bereiken. Na dik vier uur was iedereen uit zijn benarde positie bevrijd. Nou ja, een ritje in de kabelbaan én abseilen voor de prijs van één, dat kan slechter...

WAAR: Euromast, Rotterdam lift WAT: zeven uur vast in de lift

De 185 meter hoge Euromast is alleen spannend voor mensen met hoogtevrees. Vanuit de panoramalift heb je een prachtig uitzicht over Rotterdam, maar behalve heel zachtjes ronddraaien is er weinig actie en kun je in alle rust genieten. Anders is dat als het ritje geen paar minuten duurt, maar liefst zeven uur. Dat overkwam een groep docenten van basisschool Het Spectrum afgelopen februari. Ze vierden dat Het Spectrum het predicaat ‘Excellente School’ had gekregen met een etentje in de Rotterdamse Euromast en het ritje met de lift naar het hoogste punt vormde het toetje. “We zijn naar grotere hoogte gestegen en het leek de school leuk om dat op grote hoogte te vieren,” aldus een medewerker in het AD. De feeststemming was echter ver te zoeken toen de lift stilviel, op 160 meter van de grond. “Er zijn weleens vaker kleine storingen,” zei Euromast-directeur Souad El Hamdaoui. “Dan wordt de lift gereset en kan deze weer verder. Dat de lift handmatig naar beneden gebracht moest worden, is nog nooit eerder gebeurd.”

Helaas voor de 25 docenten gaat dat uiterste redmiddel, handmatig naar beneden halen, nogal langzaam. Dat duurt uren. De docenten stapten rond 10 uur ’s avonds in de lift en stonden pas tegen 5 uur ’s ochtends weer op de begane grond. In die uren hebben ze elkaar vermaakt met vakantieverhalen, moppen en liedjes en zaten ze vanwege de kou dicht tegen elkaar aan op de grond. De emoties namen pas de overhand nadat ze bevrijd waren. “Mensen die de hele tijd rustig waren gebleven, werden ineens emotioneel,” zei schooldirecteur Linda van Oosten.

WAAR: kermis, Tilburg molen WAT: stilgevallen zweef

Op de Tilburgse kermis staat in 2019 de attractie met de naam Around the World XXL. Een tachtig meter hoge zogenaamde Sky Flyer, een zweefmolen die de nodige moed vereist omdat de rondzwevende stoelen naar de top van de toren draaien.

Bij te veel wind geeft een sensor een signaal, wordt de zweefmolen geblokkeerd en zakken de stoelen naar beneden. Dat gaat deze keer anders. Als de dertig inzittenden bijna naar de maximale hoogte zijn gebracht, valt de zweefmolen stil en blijven de stoeltjes daar aan hun kettingen hangen. Een medewerker van de zweefmolen klimt gelijk in de centrale toren omhoog om de passagiers te informeren en op hun gemak te stellen. Na een half uur is het helse kermisritje voorbij en zijn alle karretjes naar beneden gezakt. Een enkeling stapt huilend uit, maar over het algemeen valt het mee met de paniek. “Geen tranen, maar ik ben wel erg geschrokken,” zegt een zekere Linda tegen het Brabants Dagblad.

“Dit was de laatste hoge attractie van mijn kermis.” Het kan altijd erger: vijf minuten nadat de zweefmolen aan de grond staat, barst een fikse regen- en hagelbui los. Dat is ze in ieder geval bespaard gebleven.

WAAR: Walibi, Wavre (België) WAT: ondersteboven bungelen in een achtbaan

De lijst met attracties waarmee weleens iets mis is gegaan is eindeloos, maar het klassiekste geval is waarschijnlijk een achtbaanstoring in het Belgische Walibi. De Sirocco is mateloos populair, doordat het in 1982 de eerste achtbaan is van Europa met een katapultstart. De Sirocco is voor de Belgen wat de Python is voor ons. Na vijftien jaar zonder noemenswaardige incidenten breekt de vliegwiellancering in 1997 opeens af. De vereiste snelheid van de achtbaan wordt daardoor niet gehaald en de karretjes vallen stil, uitgerekend op het punt dat de Sirocco over de kop gaat. De nachtmerrie van iedere pretparkbezoeker wordt werkelijkheid voor de 28 inzittenden: ze bungelen ondersteboven in hun karretje. De medewerkers proberen met alle macht de Sirocco weer in beweging te krijgen, maar het is tevergeefs. De brandweer moet de slachtoffers in veiligheid brengen. Eén uur en veertig minuten duurt de ongetwijfeld onvergetelijke achtbaanrit voor de 28 personen. Na deze gebeurtenis besluit de directie dat de katapultstart met een vliegwiel zijn langste tijd heeft gehad en wordt de rollercoaster nu door zogenaamde lineaire inductiemotoren weggeschoten. Walibi vond het door die modernisering ook tijd voor een nieuwe naam waardoor de Sirocco nu door het leven gaan als Psyké Underground.

Misschien ook voor jou:
Jongetje (6) valt negen meter naar beneden uit achtbaan
Bizar
  • Jarry Popelier
  • ANP