We hebben het allemaal wel eens gedacht: als ik die auto heb, dan moet ik ze van me afslaan. Een achterhaalde gedachte anno 2022, toch? Niets blijkt minder waar. Een onderzoek door het Britse Click4reg wijst uit dat de auto een waardevol hulpmiddel is bij het vergaren van Tinder-matches.
Betekent dat dat je met je 25-jaar oude Nissan Micra opeens een ware Casanova bent? Niet echt nee. Click4reg maakte verschillende profielen aan voor mannen en vrouwen en keek vervolgens of de aanwezigheid verschillende types auto's effect had.
Mannen
De mannelijke profielen kregen een aanzienlijke boost door de aanwezigheid van een auto. Het mag geen verrassing heten dat vooral de duurdere merken indruk maakten op het vrouwelijk geslacht.
Een profiel waarbij een BMW i8 toegevoegd werd steeg van 75 naar 132 matches over twee dagen, een stijging van 76 procent. Op de tweede plek was de Audi R8 te vinden, met 129 matches. De top vijf bestond verder uit de Mercedes C-klasse (98), een onbekende Land Rover (95), Nissan NV200 (69, nice) en een Mini (69, ook nice). Gemiddeld steeg het aantal matches van 59 zonder autofoto naar 79,8 met.
Na ondervraging werd duidelijk dat vrouwen een man die voor een dure auto poseert "extra aanlokkelijk" vonden. Sommigen gaven zelfs toe alleen gematcht te hebben vanwege de auto.
Auto's om te vermijden als hoopvolle vrijgezel zijn de Fiat 500 en een wederom niet nader benoemde Citroen. De profielen met foto's van deze auto's kregen zelfs een daling van matches te verduren. Het aantal matches ging van 67 zonder naar 41 met plaatjes van de kleine gebakkies, een daling van 38%. Het bekende verhaal over het compenseren van bepaalde eigenschappen met een grote en dure auto is in dit geval klaarblijkelijk niet relevant.
Wat de Nissan NV 200 (busje) in het lijstje te zoeken heeft kunnen we dan weer niet verklaren. Wellicht hebben de vrouwen verhuisplannen.
Vrouwen
Over het algemeen interesseert het mannen minder wat vrouwen rijden. Gemiddeld steeg het aantal matches met slechts 5,6 procent van 78 naar 82.4. Wel doen sportwagens het ook bij de vrouwen goed. De BMW i8 en Audi R8 gaven weer de toon aan met respectievelijk 137 en 130 matches. Opvallend is dat een vrouw met een Land Rover populairder is dan een man met dezelfde auto: de Britse SUV leverde 100 matches op. De lijst wordt afgemaakt met de Mercedes C-klasse (98), Nissan NV 200 (77) en de Mini (68).
Vrouwen hebben tevens geen last van de schattigheid van de Fiat 500 en aanverwanten. Een foto met het autootje leverde zelfs 10 meer matches op dan een profiel zonder.
Duur verkoopt
Hoe accuraat een onderzoek door een fabrikant van gepersonaliseerde kentekenplaten is kunnen we niet zeggen. Maar volgens de data is het advies duidelijk: koop, huur, of leen een dure auto voor een fotoshoot, dan heb je voor je het weet een gezellige Tinder-date. Al zijn we bang dat je dan wel het eten mag betalen.
- Autobahn
- iStock, ImageDB