Online gokken is nou niet de meest vruchtbare manier om je vrije tijd te gebruiken. Tuurlijk: af en toe een gokje wagen bij een voetbalwedstrijd of een keer met je maten naar het casino is natuurlijk lachen, maar dat is van een heel ander kaliber dan in je eentje achter de computer zitten terwijl je langzaam al het geld van je rekening laat wegstromen. Niet bepaald een nobel doel om reclame voor te maken - en dat begint de overheid nu langzamerhand ook te begrijpen.
Voetballers
Om eerlijk te zijn had politiek Den Haag al bij de legalisering van online kansspelen door dat reclame (zeker voor kwetsbare groepen zoals jongeren) uit de hand zou kunnen lopen. Om die reden werd er van tevoren een verbod geregeld op reclame door voetballers.
Het was een nobel idee, maar het duurde niet lang voordat de online casino’s de mazen in de wet wisten te vinden. Zo werd er bijvoorbeeld reclame gemaakt door voetballers die drie maanden uit dienst waren. Ook werden op andere grijze gebieden marketingteams aan het werk gezet. Waar geen reclame gemaakt mocht worden voor een online casino, deed men dat gewoon voor een online casino vergelijker.
Stevig ingrijpen
Inmiddels heeft de overheid besloten om de reclame voor online kansspelen op allerlei gebieden flink aan banden te leggen. Zo mogen oud-voetballers en andere BN’ers tegenwoordig al niet meer in reclames verschijnen. Ook zouden gokbedrijven per 1 april stoppen met reclame in bushokjes of langs de snelweg, maar daar hebben nog niet alle bedrijven gehoor aan gegeven.
In de toekomst gaan er ook dingen veranderen. Aanbieders van risicovolle online kansspelen mogen per 1 januari 2023 geen ongerichte reclame meer maken voor hun gokaanbod. Dat betekent geen reclame meer via tv, radio en in publieke binnen- en buitenruimtes. er 1 januari 2024 is programma- en evenementensponsoring niet meer toegestaan en vanaf 1 januari 2025 komt er een maatregel die nu al voor problemen zorgt. Vanaf die dag is het verboden om reclame te maken op sportlocaties en via shirtsponsoring.
Dat is een bittere pil om te slikken voor verschillende voetbalteams die net grote sponsordeals hebben gemaakt met grote gokbedrijven. AZ (Kansino) en Ajax (Unibet) zullen hun lucratieve dealtjes die pas vanaf volgend seizoen ingaan alweer snel gedag moeten zeggen. Gelukkig is het voor een nobel doel.
- Unsplash