Iedere dag het nieuws dat echte mannen interesseert

Heineken: bierprijs omhoog door oorlog in Oekraïne

Crisis.

Heineken

In het begin van de coronacrisis ging het niet zo best met Heineken. Vooral 2020 was een slecht jaar voor de bierproducent: het bedrijf leed een verlies van 100 miljoen euro.

2021 was wat dat betreft een hele verbetering: de brouwer maakte afgelopen jaar een hoop van de geleden verliezen weer goed en boekte een winst van maar liefst 3,3 miljard euro. Dat is bijna even hoog als in 2019, het jaar voordat de crisis begon.

Bezuinigingen

Dat komt natuurlijk omdat er weer meer gezopen is, maar ook door alle bezuinigingen die de multinational heeft doorgevoerd. Zo ontsloeg Heineken zo'n 10% van haar werknemers (8000 banen), waarmee het bedrijf ongeveer 1.3 miljard euro bespaarde. Behoorlijk wat dus.

Bier wordt duurder

Maar dat kan niet voorkomen dat de Nederlandse biergigant wereldwijd haar prijzen omhoog gooit. Heineken heeft net als andere brouwers te maken met hoge transport-, energie-, personeels- en verpakkingskosten. En ook mout en gerst/graan is duurder geworden. De oorzaak: nu corona een beetje is overgewaaid wordt de productie in veel landen opgeschroefd, waardoor de vraag naar grondstoffen toeneemt.

Daarnaast zorgt de oorlog in Oekraïne, een belangrijke graanproducent, ervoor dat de graanprijs hoog blijft. De productie stagneert er immers. Kortom, hoe langer de oorlog duurt, hoe duurder je biertje straks is.

Let wel: Heineken, Affligem, Amstel, Brand, Texels, Desperados, Lagunitas, Sol, Birra Moretti, al deze merken vallen onder de paraplu van her biermerk. En ook andere bierproducenten zullen de prijzen omhoog gooien, is de verwachting.

Nieuws
  • Hart van Nederland, De Telegraaf
  • iStock, MoreISO