Het gouden gerstenat had al een aardige prijs in Nederland, en dat is na de wijzigingen op 1 juli alleen nog maar erger geworden. Hier geef je een godsvermorgen uit om een gezellige avond te hebben, terwijl je in België of Duitsland voor 20 euro genoeg bier in kan slaan om een driedaagse kater te veroorzaken. Voor de mensen die dichtbij de grens wonen is de keuze dan ook zo gemaakt: dat kratje halen ze wel bij de supermarkt van de buren.
Volgens Het Vakcentrum, een belangenbehartiger voor ondernemers, is er sprake van een zogenaamd ‘stapeleffect’. "Ook voor brandstof en sigaretten steken Nederlanders de grens al over. 'En straks gemakshalve meteen voor alle boodschappen’, meldden zij. In Duitsland zijn de accijns immers lager, en de alcoholleeftijd bovendien ook. Daarnaast is er in veel gevallen ook nog een beter en gevarieerder aanbod. Kortom: redenen genoeg voor de Nederlanders om even bij de buren op bezoek te gaan.
Averechts effect
Hoewel het idee van de overheid was dat alcoholmisbruik zo tegengegaan zou worden, zit daar voorlopig nog geen vaart in. Bovendien zorgt het beleid in eigen land voor extra problemen. Ondernemers aan de grens zien al hun klanten vertrekken, terwijl ze zelf met onverkochte alcohol blijven zitten. En met nog meer maatregelen in het vizier, wordt dat alleen maar erger.
- telegraaf.nl
- BrunoPress