‘Je moet toch wat, hè?’ Dat zal de gedachte geweest zijn van de 440.000 nieuwe klanten die het afgelopen jaar bij EasyToys aanbelden om een ‘Tarzan’ of een ‘Satisfyer Pro’ in huis te halen. Die opgewonden nieuwkomers waren duidelijk terug te zien in de omzet: een dikke stijgende lijn. Hartstikke logisch volgens Evertine Magerman, hoofd communicatie van EDC Retail, het moederbedrijf van EasyToys. Daten was immers nauwelijks mogelijk tijdens de coronacrisis, dus dan moet je op een andere manier aan je trekken komen.
De eenzaamheid was natuurlijk niet de enige reden dat het volledige magazijn aan slaapkamerspeelgoed leeggekocht werd. EasyToys sloot namelijk de sponsordeal van het decennium toen ze hun bedrijfsnaam fier op de borst van de FC-Emmen-selectie lieten drukken. Al het KNVB-drama dat daarbij kwam kijken leverde een bootlading aan gratis reclame op, waar de heren van Veronica Inside nog een schepje bovenop deden. Al met al wist EasyToys zo een kleine 65 miljoen euro binnen te slepen.
Verlies
Na zonneschijn komt blijkbaar ook weer regen, want hoewel bij de omzet een stijgende lijn te zien was, leed EasyToys toch miljoenenverlies. Dat is allemaal te danken aan een zekere blokkeerboot, die recht voor een EasyToys-schip met een vracht van twintig containers vol plastic genot klem kwam te zitten in een krap kanaaltje. Voor de teleurgestelde klanten bleef het nog een tijdje bij wat nattevingerwerk, terwijl ze zuchtend wachten totdat de lading van EasyToys hun postbus kwam penetreren.
Inmiddels is de vracht gelukkig aangekomen en ligt de focus op 2021, waarin de stijgende lijn ondanks de versoepelingen en de degradatie van FC Emmen gewoon doorzet. Blijkbaar is Nederland nog lang niet uitgespeeld.
- volkskrant.nl
- Pro Shots