doDisplay('div-gpt-ad-PanoramaNL_below_menu_allpages');

Hoelang rijden we nog zelf auto?

Uit de editie van 7 november 2018: Schakelen, remmen, invoegen; het is voor autorijders een tweede natuur. Maar voor hoelang nog? Wanneer nemen de zelfrijdende auto’s het van ons over?
doDisplay('div-gpt-ad-PanoramaNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-614ab1c74d87e img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614ab1c74d87e img{#fig-614ab1c74d87e img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-614ab1c74d87e img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614ab1c74d87e img{#fig-614ab1c74d87e img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-614ab1c74d87e img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614ab1c74d87e img{#fig-614ab1c74d87e img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-614ab1c74d87e img.lazyloading{background: #eee;}#fig-614ab1c74d87e img{#fig-614ab1c74d87e img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}Hoelang rijden we nog zelf auto?

Hoe zit het met de aansprakelijkheid?

Dat soort technische onvolkomenheden zijn straks wel verholpen. Maar als u een zelfrijdende auto koopt bij de dealer heeft u op de weg nog steeds te maken met bestuurders die appen achter het stuur, in slaap vallen of net een krat Heineken achter de kiezen hebben. Met andere woorden: doordat nog niet iedereen zich laat rijden, blijven onvoorspelbare situaties aan de orde van de dag. En hoe zit het dan met de aansprakelijkheid, als de fout toch bij de zelfrijdende auto ligt? Bij de fabrikant, of diegene achter het stuur? Er zullen nieuwe wetten moeten komen en daar gaat de politiek echt niet aan beginnen voordat de auto-industrie helemaal klaar is voor de autonome wagen. Nog een probleem: niet alleen politiek Den Haag moet de wetgeving aanpassen, dat moet wereldwijd gebeuren. Want wat als de zelfrijdende auto brokken maakt in België of Duitsland? De komende jaren heeft het dus weinig nut om een zelfrijdende auto te kopen.

Nu is de wet nog zo: een bestuurder mag zijn handen niet van het stuur halen tijdens het rijden…

doDisplay('div-gpt-ad-PanoramaNL_in-content_top_article');

Kinderziektes

Het is niet de vraag óf het gebeurt, maar wanneer. Logisch ook. In een tijdperk waarin alles wordt gedigitaliseerd kan de auto niet achterblijven. Diverse fabrikanten zijn net als Google en Apple al ver met de ontwikkeling van de zelfrijdende auto. Ze hebben waarschijnlijk nog een paar jaar nodig om de kinderziektes eruit te halen en dan moet het kunnen: in een auto stappen en je van A naar B laten vervoeren zonder zelf ook maar een handeling te hoeven verrichten. Maar gaat het ook zo’n vaart lopen?

Computer versus mens

De voordelen van een zelfrijdende auto zijn duidelijk. Minder files (als alles automatisch gaat hebben auto’s minder ruimte nodig), je kunt de tijd achter het stuur efficiënter benutten, geen bekeuringen en de belangrijkste verbetering: het wordt veiliger. Dat is althans de bedoeling. Maar zo ver zijn we nog niet. De snelheid, de afstand tot andere auto’s en parkeren is geen hogere wiskunde voor een autonome auto, maar onvoorziene situaties zijn dat wel. Stuitert in een woonwijk een bal voor onze wagen, dan kan er opeens een kind de weg oprennen. Een computer kan dat moeilijker inschatten. Denk maar aan het ongeval van afgelopen maart in Amerika. Een taxichauffeur van Uber lette niet op en vertrouwde volledig op de zelfrijdende auto. Maar die hield geen rekening met de plotseling overstekende voetganger met een fiets in de hand, die het met de dood moest bekopen.

Blijft de auto een statussymbool?

Aan de toekomst van de zelfrijdende wagen twijfelt niemand. Of het autorijden er leuker op wordt is een heel ander verhaal, maar de auto is natuurlijk ook een statussymbool. Blijft dat zo? Mark Boekraad van de website zelfrijdendeauto. com denkt van niet. Hij is ervan overtuigd dat we helemaal nooit naar een garage gaan om een mooie auto van de toekomst uit te kiezen. Hij schrijft: “Bedrijven als Baidu, Google en Apple ontwikkelen de zelfrijdende auto niet om te verkopen aan consumenten, simpelweg omdat de aanschafprijs, oplaadkosten, reparaties, onderhoud, verzekeringen en waardevermindering niet opwegen tegen de kosten van het gebruik. Het is goedkoper om het vervoer uit te besteden aan bedrijven als Google en Apple. De aanbieders of fabrikanten zullen ook een Uber-achtige dienst introduceren. Landelijke dekking van zelfrijdende auto’s waarmee je binnen enkele minuten via een app een ritje van A naar B kan boeken. Binnen enkele minuten staat er een auto voor je deur.”

Heeft het nog zin om een rijbewijs te halen?

Niemand die het weet. Hoe vaak is de ondergang van de papieren krant al niet voorspeld? Precies. Het huidige wagenpark vervangen en de wetgeving aanpassen gebeurt echt niet binnen twintig jaar. Henrik Green, directeur van Volvo – een van de fabrikanten die hard werkt aan de nieuwe techniek – denkt dat het zelfs nog wel vijftig jaar duurt voordat iedereen zich op de automatische piloot laat vervoeren. Rijscholen worden in de toekomst ongetwijfeld overbodig, tot die tijd is het verstandig als jongeren nog gewoon aan hun rijbewijs beginnen…

doDisplay('div-gpt-ad-PanoramaNL_in-content_bottom_article');

Laatste nieuws