doDisplay('div-gpt-ad-PanoramaNL_below_menu_allpages');

Rare jongens, die F1-coureurs

Max Verstappen krijgt dit jaar zijn laatste kans de jongste wereldkampioen Formule 1 ooit te worden. Terwijl Lewis Hamilton hoopt de zeven wereldtitels van Michael Schumacher te evenaren.
doDisplay('div-gpt-ad-PanoramaNL_below_image_article');
Rare jongens, die F1-coureurs

Maar ook voor de andere deelnemers aan het snelste circus ter wereld die amper van overwinningen durven te dromen, zijn er records te breken. Al is het soms de vraag of ze die records ook willen.

doDisplay('div-gpt-ad-PanoramaNL_in-content_top_article');

De meeste straffen

Max Verstappen mag dan met enige regelmaat op het matje worden geroepen vanwege zijn volgens de raceleiding iets te agressieve rijgedrag, maar de ‘koning der straffen’ blijft Pastor Maldonado. Gedurende de vijf jaar dat de Venezolaan in de Formule 1 uitkomt, speelt hij het klaar om 26 keer een straf te krijgen. Meer dan welke andere coureur dan ook. Zijn topseizoen is 2015, als hij tien straffen in één seizoen weet binnen te slepen, het seizoensrecord. Hij wordt dat jaar overigens wel vaker op het matje geroepen, maar komt er dan met een waarschuwing vanaf. Ook het record meeste straffen in één GP-race staat met drie stuks uiteraard op zijn naam. Pastor heeft als bijnaam Crashtor Knaldonado, omdat hij ook nog eens de gewoonte heeft het asfalt van het circuit voor korte of langere tijd te verlaten. Hij behaalt zijn meeste straffen dan ook altijd ergens in de achterhoede. 

Langzaamste kwalificatieronde

Lang was de Formule 1-wagen van Mastercard Lola het lachertje van de Formule 1. Lola Cars had ervaring als chassisbouwer voor F1, maar niet als autofabrikant. Toch wilden ze met hun eigen auto meerijden en in 1998 moest dat gaan gebeuren. Tot sponsor Mastercard plots aangaf dat ze al een plekje hadden gekregen in het seizoen 1997, een jaar eerder. De eigen motor was op dat moment nog niet klaar en dus werd snel een motor van Ford in de wagen gehangen. Met amper testmeters onder de wielen stond de wagen van Mastercard Lola opeens aan de start bij de kwalificaties voor de GP van Melbourne. Dat ging niet geweldig, om het zacht uit te drukken. Liefst dertien seconden na Jacques Villeneuve eindigde de wagen als laatste in de kwalificatie. Nooit eerder was er een dergelijk groot verschil geweest in de kwalificatie. Van de weeromstuit trok Mastercard zich gelijk terug als sponsor en ook Lola besloot het bij deze ene poging te laten. In ieder geval had hun enige bijdrage aan de Formule 1 ‘lekker lang’ geduurd. 

Het record van de langzaamste kwalificatieronde aller tijden is overigens stevig in handen van Bruno Giacomelli. Maar dat kwam vooral door panne. Tijdens de kwalificatie voor de GP van San Marino slaat zijn versnellingsbak vast in de derde versnelling. Giacomelli besluit desondanks door te rijden, omdat hij anders geen tijd kan neerzetten. De wagen wordt zelfs bijna door wat hoogbejaarde slakken ingehaald tijdens dat ene rondje. Uiteindelijk zet hij inderdaad een tijd neer, maar die is maar liefst bijna zes minuten langzamer dan die van Ayrton Senna die de poleposition bezet. 

De minste meters

Er zijn Formule 1-coureurs die zich nooit wisten te kwalificeren voor een race. Dát lukte de Duitser Ernst Loof tenminste nog wel. Hij stond zodoende in 1953 aan de start van de GP van Duitsland. En zette daar gelijk een record neer dat tot op heden standhoudt. Precies op het moment dat de startvlag viel, gaf zijn auto na de eerste keer schakelen namelijk gelijk de geest. Daarmee kreeg de Formule 1-coureur het minste aantal gereden meters in een race achter zijn naam. Nipt voor Marco Apicella, die in 1993 ongeveer hetzelfde overkwam, maar zijn auto nog bijna tot de eerste bocht wist te krijgen. 

Drie voor de prijs van één

Eén ding moet je Hans Heyer nageven. Oké, slechts weinigen zullen zijn naam kennen of zelfs weten dat hij deelnam aan races in de Formule 1. Maar hij flikte desondanks iets wat hoogstwaarschijnlijk niemand hem ooit nog zal nadoen. Bij de Duitse GP in 1977 speelde Heyer het klaar om zich niet te kwalificeren, toch te starten, niet te finishen en als klap op de vuurpijl ook nog te worden gediskwalificeerd in één en dezelfde race. 

Lees het in Panorama

Dit is een voorstukje uit ons blad. Wil je het hele artikel lezen over de Formule 1-records? Bestel Panorama dan HIER, of haal 'm in de winkel.

doDisplay('div-gpt-ad-PanoramaNL_in-content_bottom_article');

Laatste nieuws