Iedere dag het nieuws dat echte mannen interesseert

Formatiepartijen kijken naar comeback voor 130 kilometer per uur

PVV, VVD, NSC en BBB willen de Neerlandsche snelwegen weer los gaan gooien. Ondanks de stikstofpolitiek kijken de formatiepartijen naar mogelijkheden om de maximumsnelheid weer naar 130 kilometer per uur op te schroeven. 

Formatiepartijen kijken naar comeback voor 130 kilometer per uur

Een verkiezingsprogramma waarmaken is een van de moeilijkste taken in de Nederlandse politiek. Om een kabinet te vormen moet je immers altijd compromissen sluiten.

Bij de eindeloos lijkende formatie-onderhandelingen van de PVV, VVD, BBB en NSC lijkt er echter zowaar een gemeenschappelijk doel naar voren gekomen te zijn. Het AD meldt namelijk dat de vier hard werken aan plannen om de maximumsnelheid op snelwegen weer naar de 130 kilometer per uur te halen.

Stikstofsnelheid

Vanwege een rechtszaak aangevoerd door 'Vervelendste Nederlander' Johan Vollenbroek werd het vorige kabinet in 2020 gedwongen iets te doen aan de stikstofproblematiek.

De eenvoudigste oplossing op dat moment was het terugschroeven van de maximumsnelheid. Maar alleen overdag. Door tussen 7 en 7 met 100 rond te sukkelen konden we de stikstofuitstoot immers zodanig verlagen dat de broodnodige bouwprojecten weer hervat konden worden. Na zeven uur 's avonds maakte die uitstoot opeens niets meer uit.

Onzinnige maatregel

Recent werd echter duidelijk dat de snelheidsverlaging in werkelijkheid amper zin heeft gehad. Een rapport van de Universiteit van Wageningen, het RIVM en het Planbureau voor de Leefomgeving wees uit dat de uitstoot met slechts 0,2 procent verlaagd was na het invoeren van de 100 kilometer per uur limiet.

De 'winst' weegt daardoor niet op tegen de nadelen van de maatregel, zoals langere reistijden. De bevindingen van het rapport zetten de deur open voor een terugkeer van 130.

Modeldenken

In de fysieke werkelijkheid zijn er eigenlijk vrij weinig bezwaren tegen het herinvoeren van 130, maar in de papieren werkelijkheid van de model-wereld gaat die vlieger niet op. De 100-maatregel heeft op papier immers al ruimte gemaakt voor andere projecten.

Binnen een straal van 25 kilometer rond snelwegen mocht bijvoorbeeld opeens weer gebouwd worden. Dezelfde soort modellen vroegen er overigens om dat er op de waddeneilanden meer boeren moesten verdwijnen dan er daadwerkelijk waren.

Het modeldenken omzetten naar realiteitszin wordt nog een hele klus. Stikstofminister Christianne van der Wal (VVD) is bijvoorbeeld nog niet overtuigd. Gezien haar titel is dat misschien ook niet zo'n verrassing.

Volgens BBB-frontvrouw Caroline van der Plas moet de complete normering van stikstofuitstoot en de effecten daarvan volledig op de schop. Alleen door de modellen aan te passen kunnen er stappen gezet gaan worden.

Nieuws
  • Autobahn
  • NL Beeld / Regiofotografie