Iedere dag het nieuws dat echte mannen interesseert
Premium

De grootste, mooiste en meest bizarre cruiseschepen ter wereld

Ze worden steeds groter, steeds luxer. En zodra je denkt: nu kunnen ze niets meer verzinnen, vergeet het maar! Dit zijn de meest bizarre cruiseschepen. Van nu. Wat het wordt nog veel gekker. Wedden? (Dat moet je op een cruiseschip overigens nooit doen!)

Cruiseschepen

Ooit was het misschien een heel goed en lumineus idee: vakantie vieren met mensen die je niet kent op een groot, comfortabel schip. Restaurant erbij, als je mazzel had een zwembad bij het zonnedek en elke dag - of om de dag - een nieuwe haven in zicht. Lekker relaxed en tegelijkertijd zie je nog eens wat. Top? Ja, maar wel duur.

Cruisen is nog steeds duur. Vliegen is goedkoop geworden en uitgekleed, je bent al blij als je tegenwoordig nog een broodje krijgt op je vlucht van acht uur lang, maar de cruiseschepen zijn de andere kant opgegaan. Veelal bizarre drijvende pretpaleizen zijn het die de oceanen anno 2024 bevaren. Compleet met subtropische zwembaden, luxe casino’s, de beste restaurants en als je het een beetje treft een winkelcentrum waar Hoog Catharijne een puntje aan kan zuigen. En een pretpark waar de Efteling jaloers op is.

Wat zijn de meest unieke en meest bizarre schepen? We laten ze snel zien, want er komen al weer nieuwe aan. Het lijkt een eindeloze strijd tussen cruisemaatschappijen te zijn: wie heeft de grootste?
En o ja, mocht je overwegen om zelf een vakantie op zo’n drijvend Center Parcs te boeken. Geloof ons. Neem nooit een binnenhut. En blijf weg uit het casino, maar dat hebben we al gezegd. Je kunt het alleen nooit genoeg herhalen.

De grootste: Icon of the Seas

Gebouwd in: Finland, maidentrip januari 2024
Schip is van: Royal Caribbean International
Heeft gekost: Ruim 1 miljard euro
Hoeveel passagiers kunnen er mee: Er is plek voor 7500 toeristen, met personeel erbij kunnen er ongeveer 10.000 mensen op (10.000!)
Hoe lang is die boot: 365 meter
Hoeveel dekken: 20
Hoeveel zwembaden: 7

Op dit moment is Icon of the Seas het grootste cruiseschip van de wereld. Maar niet voor lang. In 2025 komt Royal Caribbean met The Star of the Seas en dat schip wordt nog groter. De voorganger van Icon of the Seas was The Wonder of the Seas. Ja, zo blijf je wel bezig. Icon of the Seas heeft meer dan veertig restaurants. Er is een waterpretpark met zeven zwembaden – waaronder een infinity pool (overloopzwembad), de eerste drijvende infinity pool ter wereld, plus een zwembad met een bar in het water en zes spectaculaire waterglijbanen, een over the top luxe suite van drie verdiepingen die niet te betalen is (want een slordige 70.000 dollar per week), een 17 meter hoge waterval. En dan zijn er nog een Central Park met 21.000 bomen en planten aan boord, een tandartsenkliniek, een ziekenhuis, een openluchtbioscoop en een surfsimulator en…

De gekste (momenteel): MSC Seaside

Want: MSC Seaside is een gigantisch drijvend flatgebouw met twee bizarre roze waterglijbanen die meer op een zelfmoordmachine lijken – want je valt van boven van het schip helemaal naar beneden
En hoe hoog is dat ding: 41 meter
Hoe lang is het schip: 323 meter
Wie is de eigenaar:
MSC Cruises
Gebouwd in:
2016, in Italië

Wat zal de architect van MSC Seaside gedacht hebben? Laten we een soort varende Bijlmerflat de zee op sturen? MSC Seaside is qua uiterlijk een maf ding. Via de twee waterglijbanen zoef je langs alle dekken, door restaurants, langs het golfparcours en via het winkelcentrum kom je uiteindelijk beneden aan. Als je lucky bent. Dit schip heeft – nog steeds – het grootste atrium van alle cruiseboten, want het beslaat vier dekken. Dat ‘grootste’ zal waarschijnlijk niet lang meer duren, want de boot is gebouwd in 2016 en het vaart sinds 2017. Wel is het uitzicht vanuit dit atrium, dat moet gezegd, indrukwekkend, zeker in de vroege avond.

Sophia Loren, ja, ze leeft nog, heeft het schip gedoopt. Andrea Bocelli en Ricky Martin waren de eerste wereldsterren die in het gigantische theater van het drijvende flatgebouw optraden. Dat flatgebouw kostte overigens dik 700 miljoen euro. Dat valt eigen nog mee, want tegenwoordig is een hotelboot van een miljard nog wel het minste waar je mee aan kunt komen. Overigens, ook leuk: op MSC Seaside kun je over het zeewater lopen. Want er is een indrukwekkende ‘vloer’ van glas rondom een van de dekken, de Waterfront Boardwalk. Je moet alleen geen last van hoogtevrees hebben, maar dat is op dit schip sowieso niet zo handig. Ook leuk: MSC Seaside heeft, jawel, een nagelstudio. En een heuse bowlingbaan.

Het avontuurlijkste: Majestic Princess

Ook bekend onder de naam: Floating Las Vegas
Want: Dit cruiseschip heeft het grootste drijvende casino van alle cruiseschepen (dat is nog eens lekker verdienen, voor de rederij) en een bruisend nachtleven
Gebouwd in: Italië, in 2016
Boot is van: Carnival Corporation
Lengte: 300 meter
Moest kosten: 600 miljoen euro
Hoeveel mensen kunnen mee: 4000

Dit schip heeft een beroemd Kantonees restaurant (Harmony), een Japanse theebar, een excellent sushirestaurant, een Lobster & Dim Sum Bar, een Chopstix Noodle Bar en diverse karaokebarren. Daarmee lijkt het enorme schip gebouwd voor de Aziatische markt en dat is ook zo. Dat verklaart ook meteen dat grote casino, want Aziaten staan nu eenmaal bekend als gokkers. Maar ook aan passagiers met andere nationaliteiten is gedacht. Voor de Europanen is er een exquise Frans restaurant, dat onder leiding staat van de beroemde chef-kok Emmanuel Renaut én een indrukwekkend foodcourt, waar je gerechten uit alle windstreken kunt bestellen. Een filmpje pakken doe je rond het grootste drijvende openluchtscherm ter wereld, op het bovendek. Meevaren kan vaak al vanaf 500 euro, maar dan zit je wel vast aan een binnenhut zonder ramen. De beste suites liggen op dek 8. Daar heb je ook een goed uitzicht op het vuurwerk dat ’s avonds wordt afgestoken.

Het opzienbarendste: Carnival Vista

Is ook: Het eerste cruiseschip dat zo groot is ontworpen en was ook het eerste met zo veel (kinder)vermaak aan boord, het werd te water gelaten in 2015
Is van: Carnival Corporation & plc Operator Princess Cruises
Kostte: 750 miljoen euro
Lengte: 324 meter
Aantal passagiers: 3936
Aantal hutten: 1938

De beroemde Carnival Vista kreeg als eerste cruiseschip een spectaculair zwembad met meerdere waterglijbanen, waaronder eentje van 137 meter lang, een soort golfslagbad, meerdere bubbelbaden, een waterspeeltuin en een grote spa, zodat er toch nog iets te doen is voor volwassenen. Daarnaast is er kinder- en pubervermaak in de Sport Zone in de vorm van een touwenparcours, een minigolfbaan en een 800 meter lange monorail (Skyride) boven het hoogste dek. Enig nadeel: je moet wel zelf trappen. Daarnaast is er een grote speeltuin. Verder is er een IMAX 3D-bioscoop én een 5D-bioscoop, een bar waar aan boord gebrouwen bier wordt geschonken, de onvermijdelijke meerdere restaurants die hier vooral gericht zijn op kinderen, een theater en winkels. De opvolger van de Carnival Vista is er al, dat is de Mardi Gras uit 2020. Die heeft zelfs een achtbaan op het dek: Bolt, The Ultimate Sea Coaster. Maar dat immense schip is toch minder gek, kermisachtig, kinderachtig en kleurrijk dan de iets kleinere Vista, want Carnival heeft inmiddels geleerd: je moet niet alleen aan kinderen denken, want dan haken de volwassen af. Weet dus wat je doet als je een hut op het schip boekt. Zorg dat je geen hekel hebt aan kinderen en neem je oordoppen mee.

Het mafste: Disney Fantasy

Ook raar vanwege: De glazen waterachtbaan aan de zijkant van de boot
Gebouwd in:
2012, in Duitsland
Eigenaar: Disney Cruise Line (onderdeel van The Walt Disney Company)
Aantal passagiers: 4000
Crew: 1458
Gedoopt door: Mariah Carey
Kostte: Nog net geen miljard euro

Cruiseschip Disney Fantasy vaart van Port Canaveral in Florida naar de Caribbean, waar het onder andere aanlegt bij het privé-eiland van Disney, Castaway Cay. Op dat eiland kunnen en mogen alleen toeristen komen die de boot van Disney hebben genomen. Disney heeft overigens meer cruiseschepen en allemaal zijn ze een even verschrikkelijk als de hel. Alle Disney-karakters springen de hele dag zingend en dansend over het schip heen en weer. Overal, werkelijk overal op het schip zijn grote tv-schermen waarop je Disney-films ziet. Eten doe je in Cabanas, een hel van een eindeloos buffetrestaurant. Je kunt elders nog een pizza scoren, maar dat kost je extra geld. Het water in het grootste zwembad is 60 centimeter diep. Op Castaway Cay (Bahama’s) vind je een groot kinderpretpark. Het eten daar bestaat uit hamburgers, doodgefrituurde kip en hompen vlees die je zelf op een barbecue kunt bakken. En ja hoor, ook hier aan land overal hossende Disney-karakters, zingende Disney-karakters en nog meer schreeuwende Disney-karakters. Wij wensen je alvast heel veel cruiseplezier!

Het mooiste: Viking Star

Van: Viking Ocean Cruises (2015)
Passagiers:
930
Lengte: 228 meter

Een wondermooie boot, een schip dat eindelijk eens met veel smaak is ingericht. En met een waanzinnig mooi zwembad, zonder pretparkgedoe en gillende kids, maar met vuurkorven eromheen. Er zijn, goddank, geen binnenhutten. De cruisepers: “In het oog springen verder de verandasuites die 20 procent groter zijn dan gemiddeld en de vele overnachtingen in havens. Er is een Scandinavische spa, een promenadedek over het gehele schip, een Explorer’s Lounge en een hoofdrestaurant waarbij – uniek – de ramen open kunnen.” Het eten staat bekend als heel, heel goed. Er is geen lullig entertainment, er is geen achtbaan, er is geen waterglijbaan en, ook top, er is geen casino. Wij zouden zeggen: boeken maar!

En deze komt eraan: Star of the Seas

Van: Royal Caribbean
Wanneer:
Medio 2025
Hoe bizar:
Kijk zelf maar!

Nooit gokken op een cruiseschip

Een beetje cruiseschip heeft een casino. Of zelfs meerdere. En daar moet je een beetje voor oppassen. Als je een gokje waagt op het vaste land is er bijna altijd een redelijke wet- en regelgeving. Gokautomaten moeten in elk geval een minimaal percentage uitbetalen. En als het goed is, is er ook iemand die een beetje op je let, dat je niet een te groot gokje waagt. Cruiseschepen openen hun casino’s vrijwel altijd pas in open water. En daar is geen gokwet. Gokautomaten op die schepen kunnen daarom relatief heel weinig uitbetalen. En dat doen ze ook. Dan zou je kunnen denken: dan ga ik wel aan de roulettetafel. Maar die heeft op cruiseschepen vaak een dubbele zero. Niet doen. Blackjack betaalt in je nadeel uit. Op redelijk veel cruiseschepen kun je via de televisie of een tablet online gokken. Bijvoorbeeld met het spelen van videpoker. Ook niet doen, volgens menige gokspecialist betalen die krengen tien keer minder uit dan normale videopokers. Voor veel cruisemaatschappijen is hun drijvende casino dan ook een cashcow waar je u tegen zegt. Cruiseschip China Star van China Cruises Company laat dat bijvoorbeeld goed zien: er is één gokkast op vier meevarende passagiers.

Ik ga cruisen en neem mee

Als je meevaart op een cruiseschip is een beetje voorbereiding nodig. Ten eerste waarschijnlijk: geld sparen. Want een cruise is bijna altijd duur. Op de wat luxere cruiseschepen geldt vaak in (een deel van) de restaurants nog een dresscode. Ook kan er sprake zijn van een zogenoemd Captain’s Dinner, een beetje ouderwets, maar zeker op de minder grote pretpaleizen nog lang geen uitzondering. In het algemeen geldt: hoe luxer, in de zin van klasse (dus niet qua pretparken en zwembaden) een cruiseschip is, hoe formeler de kledingvoorschriften. Op de schepen van de Norwegian Cruise Line en die van TUI hoef je je geen enkele zorgen te maken, daar is de dresscode altijd informeel. Bij de Holland America Line is het opletten, want tijdens de diners is de dresscode formeel. Tijdens een Captain’s Dinner dragen mannen een smoking en vrouwen een gala- of een cocktailjurk. Ja, het is maar dat je het weet.

Veelal ook nodig tijdens de cruise: geld. Niet al het vermaak aan boord is gratis, niet alle restaurants zijn inbegrepen en qua drank hangt het ervan af wat je vooraf hebt besteld: inclusief of exclusief. Let er ook op of je de fooien betaalt tijdens het boeken of op het schip zelf. Fooien kunnen behoorlijk oplopen, wat dat betreft lijkt een cruiseschip inderdaad of een varend Las Vegas.

Naar het beloofde land?

Het fenomeen ‘cruisen’ wordt een begrip aan het einde van de negentiende eeuw. Een cruise ziet er dan nog wel heel anders uit. Europeanen kiezen in die tijd voor een lange toch over de Atlantische Oceaan om in Amerika, het beloofde land, een nieuw leven te beginnen. Na de Tweede Wereldoorlog kunnen steeds meer mensen kiezen om in plaats naar Amerika te varen, naar Amerika te vliegen. Veel bekende cruiserederijen die als min of meer eenvoudige passagiersdienst zijn begonnen, denk aan de Holland Amerika Line, hebben zich langzaam opnieuw uitgevonden tot het fenomeen cruisen zoals we dat nu kennen. Vakantie vieren op een varend pretpaleis of juist op een luxe schip dat over alle mogelijk vermaak voor volwassenen beschikt, zoals heel goede restaurants, glinsterden casino’s, complete theaters en alle denkbare soorten spa’s.

Pas op voor ijsbergen

Het bekendste cruiseschip uit de geschiedenis is zonder twijfel de RMS Titanic. De Titanic (bouwjaar 1911, 269 meter lang) was een zeer luxe schip voor wie zich een kaartje voor de eerste klas kon veroorloven. Daar had je de beschikking over squashbanen, een zwembad, een fitnessruimte avant la lettre, een rooksalon, een bibliotheek, café en een loungeruimte. En over reddingsboten, want die hingen op het exclusieve Promenadek.

Veel méér mensen die eerste klasse reisden, overleefden de ramp met de boot: in die ijskoude nacht half april 1912 vaart het ‘onzinkbare’ schip tegen een ijsberg. 133 mensen die verbleven op hoger gelegen dekken van de eerste klas overleefden het niet, tegenover 689 passagiers die op de lagere dekken van de tweede en derde klas verbleven. In totaal vallen er 1504 slachtoffers.

Ga je cruisen, let dan dus wel een beetje op de ijsbergen – gelukkig weten we sinds de Titanic 100 procent zeker dat het grootste deel van een ijsberg onder water ligt.

En pas ook op voor…

Is cruisen anno 2024 op zo’n groot varend lunapark nog wel leuk? Als je een goede buitenhut kunt betalen en een schip boekt dat bij je past waarschijnlijk wel. Als je cruiseschip niet de Costa Concordia heet. En mits de kapitein van dienst niet te dicht langs een ijsberg vaart. We maken geen flauw grapje, de Norwegian Sun zorgde in juni 2022 bijna voor een tweede versie van het Titanic-drama. Het raakt een ijsberg in Alaska. Maar er zijn meer minpunten.

- Meestal zijn er vrij veel (gillende) kinderen aan boord, zeker op de grote cruiseschepen van Disney en die van Carnival.

- Je leest er weinig over, want cruisemaatschappijen houden het liever stil, maar er springen van mensen van boord. Hun huwelijk komt tijdens hun cruise tot een definitieve crisis, mensen zijn stomdronken of iemand verliest weer eens serieus veel geld in het dobberende casino. Dat springen hoeft niet altijd een wanhoopsdaad te zijn. Onlangs sprong een Canadees van de elfde verdieping van megaschip Symphony of the Seas in de hoop zo een internetsensatie te worden. Hij heeft het overleefd.

- Soms wordt een groot deel van het hele schip ziek: voedselvergiftiging. De garnalen bij het lopende buffet waren bedorven. Die steak tartaar op de kaart zetten, was toch niet zo’n goed idee. De kip was niet lang genoeg gebraden. Je kunt de buffetrestaurants op cruiseschepen sowieso beter mijden. Het eten in de andere restaurants is vaak beter, maar moet je wel apart betalen.

- Ook gevaarlijk: het norovirus. We citeren een online cruisebericht. “Het moest een luxe cruise worden van vijf dagen op de The Independence of the Seas en van veertien dagen op de Ovation of the Seas. Op beide schepen was vorige week een uitbraak van het norovirus, dat voor gezonde mensen vooral heel vervelend is en tot veel toiletbezoek leidt, maar voor oudere en kwetsbare mensen ernstiger kan zijn. En op cruiseschepen varen veel oudere en kwetsbare mensen mee. Op de Ovation of the Seas werden 200 mensen ziek, van wie er vijf in het ziekenhuis moesten worden opgenomen. Het andere schip telde - volgens de rederij - 300 zieken. Uitbraken van diarree als gevolg van het norovirus zijn niet ongewoon op cruiseschepen. Er leven en eten heel veel mensen op een kluitje. En iedere week of twee weken komen weer nieuwe hordes aan boord, allemaal met hun eigen darmflora. Het is op cruiseschepen dan ook aan te raden heel vaak je handen te wassen en bij voorkeur alleen de wc te gebruiken in je eigen hut.”

- Vechtpartijen door de gratis drank. Gebeurde laatst nog op P&O Britannia, waarbij de ene familie tegen de andere zei dat ze eruitzagen als clowns. Dat liep uit op een massale knokpartij aan boord.

Wat schuift dat nou?

Zelf een cruise maken, loopt vaak in de papieren. Je banksaldo krijgt bijna altijd een dreun. Kun je dat weer aanzuiveren door op een cruiseschip te gaan werken? Antwoord: het ligt er (uiteraard) aan welke functie je op een cruiseschip bekleedt. Ben je een topkok of een kapitein, dan verdient het wel aardig, ben je matroos of schoonmaker is het redelijk waardeloos. Tel daarbij dat de hiërarchie aan boord onder de bemanning streng is en de werkdruk hoog. Vaak is veertien dagen achter elkaar werken, vervolgens twee weken vrij. Of je krijgt per cruisereis een contract. Lonen waar je moet aan denken zijn onder andere:

Belader = 14 euro per uur, bruto.
Schoonmaker = 300 tot 600 dollar per week, bruto.
Kapitein = minstens 10.000 euro, maar dat kan veel meer zijn.
Voor elke werknemer op een cruiseschip geldt in elk geval: je hebt gratis kost en inwoning en je ziet nog eens wat van de wereld. Daarom is het voor veel mensen (toch) een aantrekkelijke job.
Martijn Eisinga die mensen werft voor cruisemaatschappijen als Royal Caribbean en Carnival International ontvangt gemiddeld 200 cv’s per dag van mensen die op een cruiseschip willen werken. “De meeste cruisemaatschappijen werken voor laaggeschoold personeel voornamelijk met werknemers uit lagelonenlanden in Azië, Afrika, Zuid-Amerika. Zij vullen jobs in als schoonmaker, kamermeisje en afwasser.”

Premium
Je hebt zojuist een premium artikel gelezen.

Online onbeperkt lezen en Panorama thuisbezorgd?

Abonneer nu en profiteer!

Probeer direct
Bizar
  • Royal Caribbean e.a.