Het is heus: de koning van Nederland, Willem-Alexander (Willy voor vrienden) heeft een eigen podcast. Samen met radio-dj Edwin Evers gooit hij iedere week een aflevering van Door de ogen van de Koning online. De eerste drie staan zelfs al op het web.
Hoezo nou weer een podcast? horen we u denken. Nou, dat was een plan van de Rijksvoorlichtingsdienst, die Edwin Evers voor de koninklijke klus wisten te strikken. In de gesprekken tussen de koning en de ervaren radioman gaat het vooral over 'tien jaar koningschap' en wat minder 'over het persoonlijke leven van de koning', zo is te lezen bij de NOS.
'Out of body experience'
Of dat genoeg interessante content oplevert? We gaan het zien. Uit de eerste afleveringen blijkt in ieder geval al dat onze koning een heuse 'out of body experience' had toen hij tot koning gekroond werd. "Alsof ik boven mijzelf aan het zweven was", aldus Wim-Lex over de troonwisseling in 2013.
Op dat moment gingen er een aantal gedachten door z'n koninklijke bolletje, vertelt hij in zijn podcast, zoals "Wat ben jij in hemelsnaam aan het doen?" en "Wie denk je wel niet dat je bent?"
Antwoorden op die vragen geeft hij helaas niet, maar Willem-Alexander zegt wel dat hij zich nog altijd dagelijks afvraagt waarom hij dit (koning zijn) mag doen. "Dat geeft je een extra boost om je in te zetten", legt hij uit.
Haatcomments
Een ander onderwerp dat in de podcast wordt besproken, is 'haat op social media'. Want natuurlijk krijg je iets mee van al het commentaar van het klootjesvolk, dat kan niet anders.
Willem-Alexander: "In het begin vond ik het lastig. Maar uiteindelijk begrijp je dat het een reactie is. Dat mensen zich even afreageren, lekker anoniem."
Ook zijn kinderen krijgen mee wat er op internet gezegd wordt. "Ze zien alles, ze lezen alles, ze horen alles", stelt de koning. Dat is volgens hem soms ook "best wel hard". Bovendien moeten de prinsesjes leren omgaan met kritiek van bijvoorbeeld andere kinderen. "Het is wel de realiteit van deze tijd", concludeert hij.
- Door de ogen van de Koning, NOS
- NL Beeld / BrunoPress