Iedere dag het nieuws dat echte mannen interesseert
Micha Jacobs & Edwin Struis

Heineken, Red Bull, Jumbo: Max heeft overal schijt aan

Iedere week schrijven onze Panorama-verslaggevers samen een column over wat hen opvalt in de sportwereld. Deze week: Max.

Micha Jacobs & Edwin Struis

Micha Jacobs

Mag ik voor de verandering eens een serieus onderwerp aansnijden? Ik wil het namelijk over bier hebben, nou ja, bier: Heineken.

De handtekening die Max Verstappen vorige week onder het sponsorcontract met de brouwer uit Zoeterwoude zette en wat hem volgens marketingexperts de komende zes jaar zo’n 50 miljoen euro (!) oplevert, was nog niet droog of de onderzoeksjournalisten van Follow The Money onthulden dat datzelfde Heineken vorig jaar 61 nieuwe biermerken had gelanceerd in Rusland. Ik heb weinig verstand van pr, maar iets zegt mij dat er vorige week heel wat bierflesjes door het kantoor in Zoeterwoude zijn gevlogen. Ik bedoel: op het ene moment denk je je imago op te krikken door de grootste Nederlandse sportheld van dit moment aan je te binden, terwijl datzelfde imago nog geen dag later aan gruzelementen wordt geslagen, omdat je dubieuze handel zou drijven in een nog dubieuzer land waarmee je zegt alle banden te hebben verbroken. Ik dacht ook meteen: wat zou Max hier allemaal van vinden?

Weinig waarschijnlijk: iemand die multimiljonair werd met een milieuvervuilende elitesport, een ongezond energiedrankje en nu dus een biermerk, ook al wordt hij het gezicht van de 0.0-campagne (over greenwashing gesproken), die heeft zelf waarschijnlijk net zo weinig moraal als de sponsoren waar hij zich mee inlaat (hallo Jumbo!).

Laat ik nou niet zélf de moraalridder uithangen: een atleet moet zich vooral concentreren op zijn sport en niet op alle politiek eromheen. Zo vond ik het ook nogal idioot om alle internationals tot in den treure te bestoken met vragen wat ze van het WK in Qatar vonden. Laat hen, dacht ik: zij zijn er niet voor verantwoordelijk dat dat WK er werd georganiseerd, dus laat de jongens zich vooral op het voetbal concentreren.

Maar bij Max vind ik dat dus anders. Dit gaat er niet om of hij komend weekend wel of niet in Bahrein moet rijden, maar dat hij zich persoonlijk verrijkt met sponsoren van twijfelachtig allooi. When you drink, never drive is de slogan die Max de komende jaren uit zijn hoofd moet leren, terwijl Heineken nog altijd voor het overgrote deel alcoholhoudend bier verkoopt en dus onmogelijk met autosport geassocieerd kan worden. Zoals het propageren van een gezonde levensstijl, wat Max al jaren doet, niet samengaat met het promoten van een drankje waarvan je na één slok al gaat stuiteren van de cafeïne. Zuip en vreet vooral wat je wilt, maar ga er niet schijnheilig over doen om alleen je broodheer te plezieren, toch?

Max Verstappen hangt namens Heineken de getapte jongen uit.

Edwin Struis

Paardenpis, uilenzeik, wondvocht; om het bier van Heineken te omschrijven, heb ik aardig wat synoniemen in huis. Hadden zijn ontvoerders destijds in ruil voor Freddy’s vrijlating maar de totale verbanning geëist van dat gele pus uit alle cafés in plaats van dat clichématige losgeld, dan had ik wellicht zelfs wat sympathie kunnen opbrengen voor Holleeder en de zijnen. Dat die achterbakse brouwers naar buiten toe communiceren dat ze hun activiteiten in Rusland afbouwen, maar ondertussen grote fan Poetin (remember de foto met onze prins pils in Sotsji) onder de – à la het bier – al net zo verschaalde balletjes blijven kietelen, verbaast me niks.

Dit soort bedrijven gaat over lijken, zolang de jaarcijfers maar met zwarte inkt geschreven worden. Googel in dit verband vooral eens de woorden ‘Heineken’, ‘volkerenmoord’ en ‘Rwanda’ en je begrijpt precies wat ik bedoel. En vergeet het Heineken House of Horror niet, waarmee elke Olympische Spelen worden bezoedeld. Het zal Max waarschijnlijk chorizo zijn, zijn IQ zit ver beneden het aantal pk’s van zijn bolide, maar zijn entourage zou toch beter moeten weten. Dat die gozer voor een bedrijf racet met een smakeloze reputatie, enkel Rivella steekt het brouwsel van Red Bull naar de kroon, geeft al te denken, maar dat hij ook nog eens een magnetiserende werking uitoefent op dubieuze sponsors, moet je als Sportman van het Jaar toch niet willen.

Toen het nieuws over Jumbo-top-man (en racefanaat) Frits van Eerd naar buiten kwam, had team-Verstappen toch meteen de overeenkomst eenzijdig op moeten zeggen? Want het kan natuurlijk zomaar zijn dat ook het sponsorcontract deel uitmaakt van de witwaspraktijken waarvan Van Eerd wordt beschuldigd. Toen daar die totaal misplaatste WK-reclame nog eens overheen kwam (arbeider in polonaise op steiger), weet je zelfs als sporter toch genoeg? En nu komt Heineken er nog eens overheen met een inhaalmanoeuvre die Max waarschijnlijk wel aanspreekt. Misschien moet ie die foezel eens in z’n tank gooien in plaats van achter z’n huig.

Intussen hou ik m’n hart vast voor Nyck de Vries, die andere gast die straks ongestraft aan milieuvervuiling en geluidsoverlast gaat doen. Qua sponsoring wil ik deze Fries wel de gouden tip aan de hand doen. Als ie slim is, benadert ie FrieslandCampina of de Nederlandse Zuivel Organisatie, ook om zich af te zetten tegen die kokhals-elixers van Heineken en Red Bull. Melk, de witte motor, daar moet in Formule 1-verband toch iets mee te doen zijn.

Sport
  • Verstappen.com, Red Bull Content Pool