doDisplay('div-gpt-ad-PanoramaNL_below_menu_allpages');

Dit is waar je op moet letten voor een optimale nachtrust

Goed slapen is erg belangrijk voor een goede gezondheid. Slaap je slecht, dan ben je minder geconcentreerd, kom je sneller in gewicht aan en op de lange termijn kan het leiden tot hartklachten. Goed slapen is dus erg belangrijk. Gelukkig kun je zelf zorgen voor de ideale omstandigheden die je nachtrust bevorderen. Deze bespreken we hier.
doDisplay('div-gpt-ad-PanoramaNL_below_image_article');
@media (max-width: 679px){#fig-63d7e12e4cf15 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-63d7e12e4cf15 img{#fig-63d7e12e4cf15 img.lazyloading{width: 470px;height: 470px;}}@media (min-width: 680px) and (max-width: 680px){#fig-63d7e12e4cf15 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-63d7e12e4cf15 img{#fig-63d7e12e4cf15 img.lazyloading{width: 624px;height: 624px;}}@media (min-width: 681px) and (max-width: 1320px){#fig-63d7e12e4cf15 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-63d7e12e4cf15 img{#fig-63d7e12e4cf15 img.lazyloading{width: 1290px;height: 726px;}}@media (min-width: 1321px){#fig-63d7e12e4cf15 img.lazyloading{background: #eee;}#fig-63d7e12e4cf15 img{#fig-63d7e12e4cf15 img.lazyloading{width: 948px;height: 533px;}}Nachtrust

Hoeveel slaap heb je nodig?

Hoeveel slaap je nodig hebt verschilt per persoon. De beste graadmeter is om te bepalen hoe je je overdag voelt. Het gemiddelde voor een volwassen persoon ligt op 7 à 8 uur. Jongvolwassen en kinderen hebben meer slaap nodig. Een kind op de basisschool heeft zo’n 11 tot 12 uur slaap nodig. Jongeren op de middelbare school hebben zo’n 9 tot 10 uur slaap nodig. Tussen je 20ste en je 25ste is 8 tot 9 uur slaap voldoende. Rond je 65ste neemt het aantal slaapuren dat je nodig hebt iets af. De meeste mensen hebben dan 6 tot 7 uur slaap nodig.

doDisplay('div-gpt-ad-PanoramaNL_in-content_top_article');

De rol van melatonine

Voldoende nachtrust zorgt ervoor dat we dingen beter kunnen onthouden en creatiever kunnen denken. We slapen dankzij het stofje melatonine. Dit stofje bepaalt het slaap-waakritme. Het wordt geproduceerd in de hersenen. Door gebrek aan licht wordt het stofje aangemaakt en krijgt je lichaam een seintje dat het tijd is om te gaan slapen. Wordt het ‘s ochtends weer licht dan wordt de melatonine aanmaak geremd en word je weer wakker.

Een koele goed geventileerde slaapkamer

Als je goed wilt slapen is het belangrijk dat je slaapkamer koel is. Zorg er daarom voor dat je slaapkamer op de juiste temperatuur is. Dit is per persoon anders, maar de ideale slaapkamertemperatuur ligt tussen de 17 en 21 graden.

Een goed matras

Een goed matras en een goede bedbodem zijn de twee elementen die ervoor moeten zorgen dat je goed ligt. Een slecht matras kan ervoor zorgen dat je je draai niet kunt vinden waardoor je moeilijk inslaapt. Je kunt ook wakker worden met rugklachten. Het is erg belangrijk dat een matras ondersteuning biedt. Ben je op zoek naar een nieuw matras? Dan kun je makkelijk en snel een nieuw matras online kopen. Let wel op of je het kan retourneren als het niet goed bij je slaapbehoeften past.

Maak je slaapkamer niet te druk

Een rommelige en drukke slaapkamer draagt niet bij aan een goede nachtrust. Ook kleuren kunnen van invloed zijn. Kies voor rustige kleuren zoals wit of rustige pasteltinten. Felle kleuren zoals rood en paars kunnen voor veel onrust zorgen. Zorg er daarom van dat je je slaapkamer tot je eigen oase van rust maakt. Zet niet teveel spullen in slaapkamer. Hou het simpel. Een bed, een nachtkastje en een kast, veel meer heeft een slaapkamer niet nodig.

Houd beeldschermen uit de buurt

Zorg ervoor dat je een paar uur voordat je gaat slapen geen telefoons, laptops of televisie meer gebruikt. Neem je beeldschermen dus niet mee naar bed, oké alleen voor zetten van je wekker dan. Beeldschermen kunnen je nachtrust flink verstoren. Houd ze daarom zoveel mogelijk uit je buurt als je gaat slapen.

Regelmaat

Regelmaat is erg belangrijk voor een waak- slaapritme. Een onregelmatig leven kan op den duur leiden tot lichamelijke klachten. Zorg er daarom voor dat je altijd op dezelfde tijd naar bed gaat en op tijd weer op staat. Ook je eetpatroon is van invloed op je slaapritme. Een vast eetpatroon zorgt ervoor dat je beter slaapt.

Goede balans tussen inspanning en ontspanning

Als je goed wil slapen is het belangrijk dat je lichaam zich ontspant. Teveel stress en zorgen of continu bezig zijn zonder rust te nemen zijn allemaal redenen waarom we soms de slaap niet kunnen vatten. Sporten vlak voor je naar bed gaat is geen goed idee, net zoals werken of actief bezig zijn met een hobby. Zorg ervoor dat je ‘s avonds volledig in de relaxstand kunt. Heb je moeite met ontspannen omdat je teveel dingen aan je hoofd hebt? Schrijf ze dan op. Op deze manier kun je makkelijker je hoofd leeg maken.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Morningstar Sleeps.

doDisplay('div-gpt-ad-PanoramaNL_in-content_bottom_article');

Laatste nieuws