Iedere dag het nieuws dat echte mannen interesseert

Eén gram liquidatievrije coke graag

Dat The War on Drugs niet werkt tegen cocaïnegebruik, is al jaren duidelijk: het is steeds gewoner geworden om een lijntje te snuiven tijdens een avondje uit. Ontmoedigingscampagnes dan, is dat een idee? Nee, zo blijkt uit onderzoek van NRC.

Coke

Bij Justitie hebben ze het al drie jaar over manieren om drugsgebruikers te confronteren met de maatschappelijke gevolgen van hun gebruik. Het zou zelfs een van de pijlers worden in het offensief tegen de georganiseerde misdaad. Toch kwamen publiekscampagnes niet van de grond.

Reden, volgens staatssecretaris Maarten van Ooijen: slechts 2 procent van de volwassenen in Nederland gebruikt coke. Waarom dan een grootschalige campagne op poten zetten? Daarmee loop je het risico dat een snuifje juist normaler wordt gevonden. Om deze reden zag de gemeente Amsterdam ook af van een ‘strategisch programma’ tegen de drugsindustrie waarin mensen moesten worden geconfronteerd met de schaduwzijden van hun drugsgebruik.

Uit een intern document staat ook dat de politie serieus van plan is geweest een eigen campagne te beginnen rond een fictief keurmerk van ‘liquidatievrije cocaïne’. Al snel zou blijken dat dit spul niet bestaat: achter elke snuif van ‘het witte goud’ gaat een nietsontziende wereld schuil. De campagne ging niet door omdat de politie tot de conclusie kwam dat het niet aan hen is om drugsgebruikers aan te spreken op hun gedrag.

In hetzelfde interne document wordt ook gerept over een proefproject in Brabant waar (potentiële) pillenslikkers werden aangesproken op de milieuschade die samenhangt met drugsproductie. Deze pilot was een succes wat betreft bewustwording, aldus Trimbos. Maar of dit ook tot een gedragsverandering leidt, is de vraag. Ook is onduidelijk of de campagne een landelijk vervolg krijgt.

Misdaad
  • Trimbos, RTV OOST e.a.