Frank Lammers die als gezellige huisvader reclame maakt voor supermarktketen Jumbo, Thomas Acda voor concurrent Lidl, Henny Huisman voor de firma Meubelzorg, Bastiaan en Tooske Ragas voor de elektrische fietsen van Stella, Martien Meiland voor de Vriendenloterij Bingo – “Wat leuuuuuuk!” – Hans Kazan voor badkamerspecialist Molenaar, Wesley Sneijder, Andy van der Meijde, rapper Donnie en zelfs John de Wolf voor TOTO…
En dan vergeten we nog een stuk of 54 BN’ers die zo goed als elk reclameblok overspoelen met hun aanprijzingen. In ruil voor een aardig bedrag uiteraard, anders zou je wel gek zijn om je te prostitueren voor een bekend merk. Volgens sportmarketeers kreeg Sneijder vorig jaar zo’n 150.000 euro om als ‘koning TOTO’ door het leven te gaan, dus wie is hij om daar nee tegen te zeggen? Vraag is alleen: is de alimentatie die hij elke maand naar Yolanthe moet overmaken zó hoog dat de miljoenen die hij als voetballer verdiende niet toereikend zijn? En wat te denken van alle influencers die in ruil voor een razend enthousiast bericht op Instagram een bankstel, een tv of een jaar lang gratis vitaminepillen cadeau krijgen, zoals Hans Kazan waarschijnlijk nu ook staat te douchen in zijn nieuwe, gratis badkamer?
Ruim een kwart eeuw geleden luisterden de Sneijders, Lammersen en Meilands van toen naar namen als Johan Cruijff (KPN), Tatjana Simic (Bavaria), Ron Brandsteder en Martine Bijl (“U moet de groenten van HAK hebben!” ). Bakken met geld sleurden ze binnen, toen misschien nog wel meer dan nu, als we de ranglijst van meest verdienende BN’ers in reclames er nog eens bij pakken. Op het podium van toen stonden klinkende namen, dat zal u niet verbazen. Op één stond niemand minder dan Marco van Basten, een plek die hij moest delen met André Rieu, jawel. Beiden prezen ze het bier van Bavaria aan voor het werkelijk duizelingwekkende bedrag van maar liefst één miljoen gulden. Eén miljoen! Gewoon miljonair worden door te zeggen hoe lekker dat pilsje wel niet is, makkelijker hadden ze hun geld nog nooit verdiend. Een slimme zet wel van de Brabantse bierbrouwer: Van Basten had net daarvoor noodgedwongen zijn voetbalcar-rière moeten beëindigen, vlak voor zijn 31ste verjaardag, dus met die reclame-inkomsten hoefde hij zich even geen zorgen te maken over zijn bankrekening, voor zover hij dat al moest. Hoe wij destijds wisten dat hij een miljoen kreeg? Niet van Bavaria, dat triomfantelijk riep dat dat ‘het best bewaarde geheim van Lieshout’ was. Nee, de loslippige Harold Hamersma, destijds werkzaam in de reclamewereld en tegenwoordig wijnkenner en -aanprijzer van onder meer Albert Heijn, wist ons te melden dat Van Basten, zo zou hij tegen hem hebben gezegd, ‘nooit voor minder dan een miljoen in de regen van San Siro zou gaan dansen’ om een flesje Bavaria Malt te promoten. Hamersma: “En Marco is een jongen die over dit soort dingen geen grappen maakt.” Wie zijn wij om dat tegen te spreken?