Iedere dag het nieuws dat echte mannen interesseert

Het beste opwarmrondje aller tijden

Uit onze editie van 1985: ‘De turbo’s zijn weer terug aan de kust’

Zandvoort

Zo voorspelbaar als de Formule 1 al jaren is – elke race is het stuivertje wisselen tussen Mercedes en Red Bull als ze elkaar niet van de baan duwen – zo voorspelbaar was het tijdens de laatste Grand Prix die op Zandvoort werd verreden, die van 1985, niet.

De grote jongens stonden weliswaar met de neus vooraan, maar de winnaarscarrousel draaide vaker rond dan nu. Kijk maar naar het podium van toen: Niki Lauda op één, Alain Prost op twee en Ayrton Senna op drie. En dan stonden er ook nog grootheden als Michele Alboreto, Nigel Mansell, Nelson Piquet (de huidige schoonvader van Max Verstappen), Gerhard Berger en natuurlijk onze eigen Huub Rothengatter aan de start. Een deelnemersveld om van te watertanden, met, zoals wij toentertijd met veel gevoel voor drama beschreven, ‘turbo-nabranders die vuurspuugden als vlammenwerpers’ en met gemak 280 kilometer per uur aantikten.

Toch was de gekte die nu rond ‘Zandvoort’ losbarst – dank je wel, Max! - in 1985 niet meer dan een storm in een glas water. Voorafgaand aan de enige Nederlandse Grand Prix deden we slechts ‘een fascinerende opwarmronde’: een kleine voorstelling van de 26 coureurs die in Zandvoort aan de start zouden staan – ‘turbo-jockeys’ genoemd –gevolgd door een korte samenvatting van de al verreden races. Geen enkele Nederlandse coureur speelde een rol van betekenis in de Formule 1, Nederland begon Formule 1-moe te worden en ‘het meest spectaculaire sportieve circus ter wereld’ zou ons land dan ook gaan verlaten. Het was allemaal wel goed zo. Bovendien was het Formule 1-seizoen 1984 zo saai als nooit tevoren. Dat kwam door de overmacht van McLaren die niet alleen de beste motoren had (Porsche Tag Turbo), maar ook de twee beste coureurs van dat moment: Niki Lauda en Alain Prost. Eén en twee in de wereldtitelstrijd van dat jaar, één en twee ook op het podium in Zandvoort, zou later blijken.

McLaren reisde naar Zandvoort met vier overwinningen in dat seizoen op zak, allemaal over de finish gebracht door Alain Prost, die onder andere Silverstone won op ‘spuug, mazzel en 100 Ave Maria’s’, omdat zijn tank gortdroog was gereden. De laatste race vóór Zandvoort, die in Oostenrijk werd verreden en waar Niki Lauda voor zijn thuispubliek zijn afscheid aankondigde, won Prost ook waardoor hij en Michele Alboreto (Ferrari) als gedeeld leider in de WK-stand naar Nederland kwam. Maar Lauda won dus, zijn enige overwinning van dat jaar en zijn laatste ooit.

‘280 kilometer per uur: de turbo-nabranders spugen vuur als vlammenwerpers’

Dit weekend geen vuurspuwende turbo-nabranders in Zandvoort, maar jankende Mercedessen en Red Bulls die de dienst zullen gaan uitmaken. Renstallen die superieur zijn aan de andere, eigenlijk is het nooit anders geweest.

Misschien ook voor jou:
Lowlands-baas is boos door Grand Prix: 'Kabinet meet met twee maten'