doDisplay('div-gpt-ad-PanoramaNL_below_menu_allpages');

BBQ-goeroe Jord Althuizen: 'Herwaardering voor vlees mag best wat kosten'

Tot zijn vreugde is de Hollandse barbecuecultuur de laatste jaren drastisch veranderd, maar daar heeft Jord Althuizen (39) zelf dan ook een flink aandeel in. Met diverse barbecuerestaurants, een cateringbedrijf, workshops en boeken is hij met de recht dé BBQ-goeroe van het land. Over de trend van het komende barbecueseizoen, zijn depressie en de toekomst van vlees(vervangers).
doDisplay('div-gpt-ad-PanoramaNL_below_image_article');
BBQ-goeroe Jord Althuizen: 'Herwaardering voor vlees mag best wat kosten'

Wat wordt de trend van het komende barbecueseizoen?

“Het freestylebarbecueën. In 2014 is er een kantelpunt gekomen. Tot die tijd was het een zomerse activiteit, voor één of twee keer per jaar. Maar toen mensen begonnen met het aanschaffen van mooiere en duurdere producten, zoals de keramische barbecue, waarvoor je echt meer dan 1000 euro uit je portemonnee trekt. Daarmee hebben we veel meer bereidingen leren kennen. Pulled pork, ribben en beer can chicken zijn nu redelijk ingeburgerd, dus steeds meer mensen zoeken naar de volgende stap: beef ribs of brisket. Maar ik denk dat de mensen nog meer op zoek gaan naar creatievere manieren om te freestylen. Niet het grillen of roken, maar meer koken met vuur buiten de gebaande barbecue om. Een grote vuurplek maken, daar met een driepoot pannen boven hangen, vlees roosteren aan een ketting. Dus veel meer gebruikmaken van accessoires. Je hebt modules waarmee je een barbecue om kunt bouwen tot pizzaoven, je ziet dat gietijzer in alle vormen uit de winkels vliegt. Ik denk dat dat de trend wordt: creatievere manieren om met vuur te koken.”

doDisplay('div-gpt-ad-PanoramaNL_in-content_top_article');

Ik vraag wel naar het komende seizoen, maar behoor jij niet tot de stroming die vindt dat er helemaal geen barbecueseizoen bestaat?

“Ik behoor tot de stroming die zou wíllen dat meer mensen vinden dat er geen seizoen is. Het punt is alleen: er zijn nog steeds meer mensen die de barbecue vanaf nu uit de schuur trekken. Dat noem ik de barbecueparadox. Kijk je naar wat we eten in het algemeen, dan is dat in de winter zware kost. Stamppotten, erwtensoep. Rijk en verzadigd eten waarmee we de koude temperaturen willen counteren. En omdat het zo warm is, eten we in de zomer juist licht. Soepje, broodje, salade. Het is benauwd, dus we hebben niet zo’n trek. Maar gaan we in de zomer barbecueën, dan ligt er per persoon een kilo vlees op de grill, doen we er sauzen bij vol zoetigheid. Zit je hartstikke lomp en zwaar te eten. Dat past dus eigenlijk veel beter bij de winter. Je ziet nu wel dat steeds meer mensen ontdekken dat barbecueën zich ook uitstekend leent voor de herfst en winter. Ook qua productaanbod leent die periode zich heel goed. Knolgroente, paddenstoelen. Dat kun je veel beter op de barbecue bereiden dan de bladgroente die je in de lente en zomer uit de grond trekt. Voor mij zit er dus echt veel logica in om juist in de winter te grillen.”

Net als veel boerenlullen koop ik gewoon standaardverpakkingen bij de Albert Heijn en gooi het op de grill. Het hoeft niet gelijk Champions League te zijn, maar als ik wil beginnen met één niveautje hoger, hoe pak ik dat dan aan?

“Enerzijds zie je al dat supermarkten doorhebben dat barbecueën echt een ding aan het worden is.

Het assortiment is echt aan het veranderen. Vroeger zat er een bbq-sticker op de voorgemarineerde speklap, op spiesjes, worstjes en kleine hamburgers. Dat was de basis. Nu zie je ook ongemarineerde ribben, bavettesteaks en ribeye. Dat is enorm aan het veranderen en dat is de eerste tussenstap. Maar wil je echt naar het next level, dan adviseer ik te allen tijde om naar de slager te gaan. En dan niet vanmiddag om vanavond te barbecueën, maar voor volgende week. Dan kun je overleggen en heeft ie tijd om wat unieks te bestellen. Wil je een keer lamsbout roosteren, wat absoluut niet complex is, dan heeft ie dat niet standaard in zijn vitrine liggen. Geef je het een weekje van tevoren door, kunnen ze alles regelen en bestellen. Dat vinden ze ook leuk. Een goede leverancier vinden is de belangrijkste eerste stap.”

Wat vind je van de Hollandse barbecuecultuur?

“Ik ben heel blij dat ik merk dat die aan het veranderen is. Het was vooral: Hé, kom je bij mij barbecueën? De standaardvraag was dan: Hoe laat? Schoven we aan om half zes, kwam zo paf alles op tafel. Het vispakketje, de kipdrumstick, de biefstuk, het spareribje dat eigenlijk nog niet goed was en huzarensalade. Zo ging dat anno 2010. In landen als Amerika, Australië, Brazilië en Argentinië heb ik gezien dat barbecueën veel dieper in de cultuur geworteld zit. Daar vragen ze niet hoe laat, maar wanneer ze worden verwacht. Zaterdag of zondag, dan weten ze genoeg. Komen ze tussen elf en drie aanwandelen. De één neemt vlees mee, de ander wat te drinken. Er ligt altijd iets op de grill, daar komt om het uur of half uur dan iets vanaf. Heel afwisselend. Iedereen zit de hele dag te snacken en tegen het einde komen er wat saladeschalen en brood op tafel. Het is een dagactiviteit waar het socializen centraal staat, dat is een heel andere benadering. Dat sociale, het verbinden rond het vuur, dat begint nu ook hier los te komen. Het is niet meer om vier uur in de file besluiten dat je straks gaat barbecueën en langs de supermarkt rijdt voor een pakketje, maar meer van: volgende week ga ik barbecueën, wie nodig ik uit en wat ga ik maken? Mensen gaan op zoek naar een leuk recept, struinen de boekhandel af, zijn lid van Facebookgroepen.

Dat is heel leuk om te zien.”

Je nieuwe boek, Lowlands BBQ, verschijnt eind april.

“Normaal ga ik voor de boeken op reis, breng ik mijn inspiratie van ver in jouw achtertuin. Ik zou als horecaondernemer natuurlijk een absolute eikel zijn als ik tegen het advies in wel op reis zou zijn gegaan, dus ik ben rond gaan kijken in de eigen achtertuin.

Er is nu absoluut sprake van een barbecuecultuur in Nederland en België, dus die heb ik willen belichten. Ik heb ingezoomd op de wedstrijdbarbecues die inmiddels in alle facetten worden gehouden, ik heb een verkenning gedaan langs mooie winkels, slagers en restaurants. En recepten met producten die hier vandaan komen.

Was voor mij een eyeopener. Ik werd even met mijn neus op de feiten gedrukt wat voor prachtige producten we in eigen land hebben. Dat gaf een mooie vorm voor een boek. Normaal heb ik veel sfeerfotografie als ik op reis ben, dat was nu lastiger. Nu hebben we meesterwerken van schilders als Rembrandt, Van Gogh en Vermeer ‘verbarbecued’. Ik vind het belangrijk dat er altijd humor en een knipoog in de boeken zit. Dat is met die sfeerbeelden goed gelukt.

Mensen moeten barbecueën vooral niet te serieus nemen, maar er juist lol aan beleven.”

Benieuwd naar de rest van het artikel? Lees het in de nieuwste Panorama of bekijk het op Blendle.

doDisplay('div-gpt-ad-PanoramaNL_in-content_bottom_article');

Laatste nieuws