Iedere dag het nieuws dat echte mannen interesseert

Haha: Fransen vinden reclame Nederlandse fietsen 'te eng'

De Nederlandse fietsenfabriek VanMoof heeft een bijzondere tegenslag in Frankrijk te verwerken gehad: hun reclame is verboden op tv, omdat hij 'te eng' is. Oh, en omdat hij auto's verkettert. Vinden de Franse automerken namelijk niet zo leuk.

VanMoof

Normaal gesproken negeren we persberichten over Frans media-gezever net zo erg als reclames over light-producten. Maar voor het bericht van fietsenfabriek VanMoof maken we een uitzondering. Gewoon, omdat het zo vreemd is.

De Franse reclamecodecommissie, Autorité de Régulation Professionnelle de la Publicité (ARPP, stuk beter te behappen), vindt dat de reclame van VanMoof (zie onder) een 'angstklimaat' veroorzaakt. De oprichter van VanMoof reageert verbijsterd: "Het is verbazingwekkend dat autobedrijven hun milieuproblemen mogen verdoezelen, terwijl degene die deze kwestie ter discussie stelt wordt gecensureerd."

Anne Hidalgo is herkozen als burgemeester van Parijs, en autofabrieken in Frankrijk zitten in de problemen. Hidalgo probeert groene stroken en fietspaden aan te leggen in de Franse hoofdstad en boekt daar succes mee. VanMoof schrijft: "De beslissing [van de reclamecodecommissie, red.] is genomen in een tijd dat de Franse auto-industrie in moeilijkheden verkeert, met een kelderende verkoop als gevolg van COVID-19 en een wijdverbreide economische krimp aan de horizon. Tegelijkertijd wakkert de vraag naar hoogwaardige e-bikes aan door de sociale afstandsmaatregelen."

Kort samengevat: de auto-industrie speelt paniekvoetbal, en wil nu een reclame weren die aantoont waarom men steeds meer voor een groen alternatief kiest. Snappen we best, maar is wél een beetje kinderachtig. Een beetje als zeuren bij de gymjuf dat iemand zich niet aan de regels houdt, als die ineens ook goed blijkt te kunnen apekooien.

Lifestyle
  • Autobahn.eu
  • VanMoof