Iedere dag het nieuws dat echte mannen interesseert

Kind van de Kuip: Carlo de Leeuw, de stille kracht van Feyenoord én Oranje

Het grootste geheim van Feyenoord ligt diep verscholen in de catacomben van De Kuip; het ballenhok, de schoenenafdeling...

https://cdn.pijper.io/core/panorama-fallback2.png

Het grootste geheim van Feyenoord ligt diep verscholen in de catacomben van De Kuip; het ballenhok, de schoenenafdeling én de waskamer van Carlo de Leeuw (56). Panorama kreeg een exclusieve rondleiding. “Er hoeft maar iets mis te gaan en de hele wereld valt over de materiaalman.” Een GRATIS voorstukje van het verhaal uit de nieuwe Panorama.

I. De perskamer van Feyenoord

Even geen hoog op het paard zittende voetballers met moeilijke kapsels, even geen holle retoriek van zichzelf overschattende trainers of betweterige bestuurders. Nee, we willen terug naar de basis, naar de kleedkamergeur van modder, gepoetst leer en waspoeder. Naar ballen, noppen, massageolie en droogmachines. Dus lopen we een middagje mee met Carlo de Leeuw, materiaalman van Feyenoord. De Leeuw, oud-speler van Feyenoord, Excelsior, Cambuur, FC Eindhoven en FC Volendam, ontvangt ons in de perskamer van de Rotterdamse titelkandidaat. “Zullen we naar beneden gaan?”

Lees en zie ook: Marc Overmars is de man van 100 miljoen!

II. Het ballen- en schoenenhok van Feyenoord

De Leeuw had er al voor gewaarschuwd, de ruimte is beperkt. Veel te klein eigenlijk voor zo’n grote voetbalorganisatie. Ziedaar de vrijwel onmogelijke keuze waarvoor de clubleiding zich ziet gesteld; verhuizen of verbouwen? Er moet in ieder geval wat gebeuren, de club is uit z’n oude jas gegroeid.

De eerste teleurstelling is er ook meteen. Het ruikt helemaal niet naar met vet gepoetste schoenen, simpelweg omdat er vrijwel niet meer op leer wordt gespeeld. Het aantal leren schoenen in de stellages langs de muur beperkt zich tot een stuk of vier paar, zegt De Leeuw. De rest is allemaal van kunststof. Die schoenen moeten natuurlijk wel allemaal gereinigd worden, maar vergen minder onderhoud. “Het moet tegenwoordig allemaal zo licht mogelijk zijn. Persoonlijk begrijp ik daar niks van. Maar ja, daar kan je wel moeilijk over doen, maar dat is gewoon de tijd waarin we leven.”

We lopen langs dozen vol afgedankte Europa League-ballen, op de zijkant staat dat ze uit Pakistan komen. Moet nog een bestemming voor worden gevonden, zegt De Leeuw. Vaak is dat een goed doel. Kleding bedrukken doen ze hier trouwens ook nog zelf, had hij dat al gezegd? Aan de muur hangt, geheel volgens protocol, een schaarsgeklededameskalender.

Lees en zie ook: de E-divisie is van start gegaan (VIDEO'S)

Hoe is De Leeuw hier eigenlijk terechtgekomen? Na zijn voetbalcarrière begon hij toch als verkoper van zonweringen? “Dat was niet helemaal mijn wereld,” zegt De Leeuw. “Dus wilde ik wat anders. Heb toen gewoon Sjaak Troost gebeld, die bij Feyenoord werkte. Of er misschien iets mogelijk was. Ik vond alles goed, als ik maar geen trainer zou worden. Binnen twee weken belden ze terug, of ik fulltime materiaalman wilde worden. Apart hè? Als ik twee weken later had gebeld, hadden ze waarschijnlijk allang iemand anders gevonden. Ik zei meteen ja, heb er geen minuut over nagedacht. Het voelde alsof ik weer voetballer was. Ik voel me er gewoon heel goed bij.”

Lees en zie ook: de oplichter die het tot de Premier League schopte (VIDEO)

In vergelijking met 2000, toen hij begon, is het werk veel drukker zegt De Leeuw. Veel omvattender ook en daarom soms best spannend. “Het wordt steeds meer, want veel meer spelers en trainers. Als we nu op trainingskamp gaan hebben we vaak 45 mensen mee. Video-analisten, medici, conditietrainers, noem allemaal maar op. Er komt steeds meer bij lijkt het wel. Ook qua kleding. Een ondershirtje, lange en korte mouwen, verschillende soorten sokken, slidingbroeken, ga zo maar door. En er hoeft maar iets mis te gaan of de hele wereld valt over de materiaalman heen. Weet je nog toen Memphis Depay een verkeerd interlandshirt aanhad? Nou, toen was de wereld te klein.”

Lees het in Panorama

Benieuwd naar het complete verhaal over Carlo? Je leest het artikel van onze verslaggever Mark van den Heuvel in editie 9 van Panorama, die nu in de winkels ligt. Je kunt het blad ook via onze website bestellen, of op Blendle lezen.