Het is in China een van de meest populaire vormen van adverteren: de livestream. In het Westen is de verkoop van (vaak ‘gedropshipte’ producten) via TikTok ook bezig aan een opmars, maar in China is het een van de snelst groeiende markten. Afgelopen jaar bracht de livestream-industrie naar schatting zo’n 700 miljard dollar op voor de Chinese economie.
‘Sex sells’ is een oude wet in de marketingwereld. Consumenten zijn nu eenmaal sneller in de verleiding te brengen om iets te kopen wanneer er zo weinig mogelijk kleren in het spel zijn, Dat kregen de Chinese livestreamers ook in de gaten. Op het internet schoten de verkoopsters in ondergoed als paddenstoelen uit de grond. Zo werd niet alleen de aandacht getrokken van eventuele koopsters, maar ook die van talloze heteromannen. Wil je veel kijkers op je livestream? Trek eens wat uit!
Obsceen
De communistische leiders van China kregen lucht van de winstgevende trend. Toch strookt het idee van livestreams met halfnaakte vrouwen niet met de conservatieve zedenleer in het land. Daarom is om als vrouw riskant om te livestreamen gekleed in de lingerie die je aanprijst. De livestreams worden door de overheid massaal uit de lucht gehaald vanwege het verspreiden van “obsceen beeldmateriaal”. Het gevolg daarvan is echter niet geworden wat de conservatieve leiders in gedachten hadden…
Nu het praktisch onmogelijk is in het communistische land om als je vrouw online in dameslingerie te vertonen, schakelen bedrijven die gebruik maken van livestreams alleen nog mannelijke modellen in. “We hebben niet echt een keuze”, vertelt de eigenaar van een livestreamzaak aan Business Insider. “Onze vrouwelijke werknemers mogen de artikelen niet dragen, dus zetten we de mannen in als lingeriemodellen.”
Het trucje om mannen in te zetten als model voor vrouwenproducten is niet nieuw in China. Een online lipstickverkoper had soortgelijke problemen bij het marketen van lippenstift met vrouwelijke modellen. Het aanbrengen van de lippenstift op vrouwenlippen werd gezien als pikante content, en dat is streng verboden. Sindsdien is Austin Li Jiaqi een van de populairste gezichten van de Chinese make-up-markt. Hij wordt ook wel de “lipstick king” genoemd.
- Insider
- iStock