Waar de Nederlandse overheid vooral bezig is met het zo onaantrekkelijk mogelijk maken van alles wat lekker is (roken pleuris duur, geen stuntaanbiedingen meer met bier enz.), acteert de Japanse regering heel anders. In het land van de rijzende zon is zelfs een campagne gestart om de jongeren meer te laten zuipen.
Wacht even, dus de Japanse overheid wil dat er méér alcohol genuttigd wordt, in plaats van minder? (*boekt z.s.m. ticket Amsterdam - Tokio)
Sake Viva!
Niks geen belerende posters en reclames of 'Geniet Maar Drink Met Mate-geleuter', maar een overheidscampagne om de zuipcultuur juist wat aan te zwengelen. Met de boodschap Sake Viva! richten ze zich vooral op jongeren.
Waarom? Heel simpel: geld. De oudere generaties hielden wel van een slok. Of twee. Of meer. En dat is niet alleen beregezellig, het levert de staat ook knaken op. Yens, om precies te zijn. Die inkomsten uit bijvoorbeeld de traditionele sake, een soort rijstwijn, lopen echter al jaren terug. Japanse jongeren drinken nou eenmaal minder dan hun gezelligere voorouders. Daarom een campagne.
De naam Sake Viva! impliceert dat het enkel om rijstwijn gaat, maar het maakt de Japanse overheid geen ケツ(spreek uit als ketsu) uit wat de jongeren drinken; bier, wijn, whisky, sake, zolang het maar veel is.
- Nu.nl
- iStock, maroke