Accijnzen zijn meestal sterk gekoppeld aan ontmoedigingsbeleid: dingen prijziger maken zodat mensen het minder gaan kopen. Zo worden sigaretten en alcoholische dranken bijvoorbeeld steeds duurder gemaakt.
Tot voor kort leken fossiele brandstoffen in datzelfde rijtje te vallen. Het ontmoedigen van van rondcruisen met verbrandingsmotoren past wat dat betreft helemaal binnen de volledig groene en elektrische toekomst die de politiek koste wat kost wil uitrollen.
Koopkracht verhogen
Het uitknijpen van de automobilist heeft echter zijn grenzen. De extreme brandstofprijzen van de laatste tijd hebben het kabinet er namelijk toe bewogen om de accijnzen te verlagen. Op die manier moet de alsmaar aflopende koopkracht en nieuwe impuls gaan krijgen.
Duurdere brandstof zorgt immers voor opgeblazen prijzen in alle andere facetten van de samenleving. Voor letterlijk alles is immers transport nodig, waardoor de hogere kosten worden doorberekend aan de klant.
Accijns omlaag
Op 1 april (ja echt) gaat daarom de accijns op brandstof omlaag. Voor reguliere benzine daalt het tarief met 17 cent per liter. Voor diesel is dat 11 cent.
Hopelijk zullen de verschillen überhaupt te merken zijn, aangezien er voorlopig geen rem lijkt te zitten op de stijgende prijzen.
België
De plannen om de accijns naar beneden bij te stellen lagen er al een tijdje. Origineel zou het lagere tarief echter pas in juli ingaan. Nu de Belgische overheid ook op lagere tarieven over wil gaan moet het kabinet echter eerder ingrijpen.
1 juli
De overige maatregelen van het steunpakket blijven overigens staan op 1 juli. Zo gaan de belastingtarieven op gas en elektriciteit van 21 procent naar 9 procent en komt er meer 'koopkrachtcompensatie' vrij. Huishoudens met lage inkomens krijgen vanaf die datum 800 in plaats van 200 euro compensatie om het energierekening te kunnen blijven betalen.
- Autobahn
- Pro Shots/NL Beeld