Sportcolumn: 'Reclame voor het voetbal'
Iedere week schrijven onze Panorama-verslaggevers samen een column over wat hen opvalt in de sportwereld. Deze week: 'Flauwe voetbalreclames'
Micha Jacobs
Mailtje van een marketingbureau.
Beste redacteur, wellicht hierbij een leuke tip in het kader van oranjekoorts en aanstaande sportzomer.
Door die ietwat vreemd geformuleerde zin zette ik mij schrap, dat begrijp je wel. Supermarktketen Jumbo, zo stond in het persbericht, zou die week met een mooie actie komen en had voor een paar geselecteerde redacties, waaronder de onze natuurlijk, een ‘juichpakket’ samengesteld dat uit een aantal drankjes bestond en – nu komt het – ‘de eenmalige jubileumeditie van het Pizza Worstenbroodje!’ Een jubilerend pizza-worstenbroodje, dat roept bij mij wel een paar vragen op.
Ten eerste: wat is het? Een plakkerig worstje dat verdrinkt in een plasje van tomatensaus, mozzarella en salami en dat vervolgens wordt gewurgd door een deegvelletje?
Ten tweede: in welk pizzaworstenbroodjubeljaar zitten we eigenlijk? En ten derde: wat heeft dat in godsnaam met het EK voetbal te maken?
Ik had het mailtje amper beantwoord – “Doe maar zo’n juichpakket!” – of ik zag twee reclamefilmpjes van maaltijdbezorgdienst Thuisbezorgd voorbijkomen. In het eerste filmpje nam Oranje-aanvoerder Virgil van Dijk, die het EK door een blessure mist zoals je weet, een pizza aan – is pizza opeens een thema? –waarna hij goedkeurend in de doos keek. In het tweede filmpje wapperde hij met een paar kaartjes van Oranje die je via de bezorgdienst kon winnen.
Maar het gekste moest toen nog komen. Op tv zag ik hoe Rafael van der Vaart op oranje slippers, met oranje sokken aan, een oranje zweetband om zijn voorhoofd en met zijn voormalige sportlijf in een iets te strak oranje shirt gepropt een oranje bal hooghield. Op zijn shirt stond een keer of dertig het woord Actie!, want bij de supermarkten van Lidl kon je sparen voor zo’n shirt. Laat ik het zo zeggen: het dorp waarin ik opgroeide had een dorpsgek die er minder vreemd uitzag dan Rafael.
Waarom verandert de oranjekoorts ons altijd in een paar randdebielen? Toen Engeland in de halve finale van het WK in 1990 na penalty’s verloor van de Duitsers hadden ze nog genoeg humor, en intelligentie, om Salt & Lineker-chips op de markt te brengen, een knipoog naar salt & vinegar en verwijzend naar de tranen van Engeland-spits Gary Lineker. Moeten wij geen voorbeeld nemen aan die humor? Wordt het niet eens tijd voor Frenkie de Jong belegen kaas?
Mario Wisse
Jij begint over Frenkie de Jong belegen kaas, wat mij doet vermoeden dat jij de Nigel de Jonge kaas bent vergeten die supermarktketen Plus in 2014 verkocht om ons warm te maken voor het WK in Brazilië. Concurrent AH deed vervolgens een duit in het zakje met netjes Robin van Perssinaasappelen. Plus won de kleine supermarktoorlog op het gebied van slechte woordgrappen uiteindelijk toch nog glansrijk door in de slotfase toe te slaan met Daley Blindevinken, Stefan de Vrijeuitloopeieren, Tim Krulsla, Louis van Gaaliameloen en Bruno Martins Indiase Madras. Denk overigens niet dat je de slechtste nu al gehad hebt, de creatieve armoedeprijs was voor de bedenker van de Wesley eierSneijder.
Nee, de kans dat we ooit kans maken tegen de Britten tijdens het WK humor is piepklein. Sterker nog: we hebben ons nog nooit gekwalificeerd. Maar die Nederlandse inhakers mogen dan blijk geven van een matig gevoel voor humor, ze brachten mij wel altijd in de voetbalsfeer. In mijn supermarkt valt – terwijl het EK toch snel dichterbij komt – op dit moment geen oranje dopje, roodwitblauwe vla of megaslechte Oranje-woordgrap te ontdekken. Oorzaak en gevolg: het EK leeft voor geen meter.
Op zo’n opgeschoven toernooi na meer dan een jaar zielloos voetbal in lege stadions zit eigenlijk niemand te wachten.
En dan kunnen we ook nog niet met zijn allen in de kroeg gaan kijken.
Maar het kan nog! Eens even met de ogen van een reclamejongen naar de huidige selectie van Frank de Boer kijken. Ja, laat ik de supermarktketens en reclamebureaus een handje helpen, want we hebben nog maar twee en een halve week tot de eerste wedstrijd tegen Oekraïne (13 juni). Wat dacht je van een commercial waarin, laten we zeggen, Frank Lammers in een Steven Berghuispak voor de buis zit met een bordje Denzel Dumfries uit de airfryer op schoot, een Maarten Stekelenburger of een stuk Wout Wegworst ernaast en een mooi glas Bergwijn op tafel? Toetje: vla met Hateboerenjongens. Klinkt een stuk lekkerder dan een Pizza Worstenbroodje, of niet? Geheel terzijde: ik denk dat Oranje Europees kampioen wordt. In de finale op hun eigen Wembley verslaan we Engeland. Leuk voor ons, niet zo erg voor hen. Zij kunnen terugvallen op dat uitstekende gevoel voor humor dat hen altijd overal doorheen sleept.
- Videostill