doDisplay('div-gpt-ad-PanoramaNL_below_menu_allpages');

Een opmars voor Digitale Giftcards

De afgelopen maanden zijn we in Nederland opeens massaal cadeaus naar elkaar gaan sturen. Nu we met z’n allen thuis opgesloten zitten, wordt alles online gekocht en met nieuwe maatregelen gaat dat niet snel veranderen. De vraag naar bezorging van onlineproducten stijgt en een derde van de cadeaus die verstuurd werden, bleken cadeaubonnen te zijn.
doDisplay('div-gpt-ad-PanoramaNL_below_image_article');
Een opmars voor Digitale Giftcards

Zo’n digitaal bonnetje lijkt soms wat onpersoonlijk, maar met alle maatregelen is het lastig om nog iets anders te verzinnen. Niet alleen het ‘gewone’ cadeau wordt minder verkocht, maar ook de fysieke cadeaukaart wordt nog maar weinig verstuurd. Slechts 15% van de consumenten stuurde nog een ‘echte’ cadeaukaart in 2020. De voorspellingen in de markt zijn dat er alleen nog maar meer digitale cadeaubonnen verkocht gaan worden.

doDisplay('div-gpt-ad-PanoramaNL_in-content_top_article');

De grootste officiële uitgever van digitale giftcards in heel Europa ziet een verdubbeling in cijfers tijdens Corona. “Nederland, België en Duitsland kennen een andere marktontwikkeling dan andere landen”, vertelt Max Gudden (CEO van Startselect). De meeste giftcards en cadeaubonnen werden namelijk gebruikt voor ‘’self use’’.

De digitale cadeaubon gaat dus hard. Consumenten weten steeds beter de weg te vinden naar de online giftcards en je kunt een digitale cadeaubon tegenwoordig ook versturen.

Iedereen die nu noodgedwongen de hele dag thuis zit te werken, snakt natuurlijk naar een beetje entertainment of afleiding. Maarja, een keertje naar de bios of uit eten gaat hem voorlopig niet worden. Aan zo’n traditionele cadeaubon heb je nu dus niets. Zij maken daarom ruimte voor diensten die dagelijks gebruikt worden, zoals Spotify, Netflix en/of PlayStation.

Beeld © Startselect

Veel mensen laten zichzelf nu makkelijker kennismaken met streamingdiensten om muziek te luisteren, films te kijken of afleiding te zoeken in het gamen en daarin spelen giftcards een grote rol. Met bijvoorbeeld een PlayStation Card of het kopen van een digitale Netflix Giftcard heb je geen last van een abonnement. Je zit niet vast aan maandelijkse betalingen en je kunt het gewoon een keer proberen. ‘’Zo heb je toch direct toegang tot amusement en ontspanning en wanneer de thuissituatie weer verandert dan hoef je je geen zorgen te maken met opzeggen. En dat is veel waard in deze tijd voor de meeste mensen", aldus Max Gudden.

Uit onderzoek blijkt dat ook de belangrijkste reden te zijn waarom mensen zo’n online cadeaukaart kopen. Ook opvallend: de e-versie wordt veel vaker ingewisseld dan de fysieke variant. Je kunt hem ook haast niet vergeten in te wisselen, want dat kan immers al zodra je hem hebt gekregen. En dat past natuurlijk wel bij het de moderne wensen van de consument.

doDisplay('div-gpt-ad-PanoramaNL_in-content_bottom_article');

Laatste nieuws