Iedere dag het nieuws dat echte mannen interesseert

Mensen woest om WK-reclame Jumbo met feestende bouwvakkers: 'Schaamteloos!'

Wat een paar Jumbo-bouwvakkers die de polonaise doen al niet kunnen losmaken.

Jumbo

Het WK nadert. En voor wie onder een steen heeft geleefd de afgelopen tijd: dat heeft nogal wat stof doen opwaaien. Het feit dat gastland Qatar z'n imago wil oppoetsen met het sportevenement valt niet overal even goed. Vooral omdat de mensenrechten in het land te wensen overlaten en er zelfs bouwvakkers zijn omgekomen tijdens de bouw van de stadions.

Daar kwam deze week nog bij: arbeiders in Qatar die hun huis uit worden getrapt om plaats te maken voor de WK-toeristen en de rel is compleet. Of toch niet? Nee, niet bepaald. Jumbo slingerde gisteren namelijk een reclame online. Geheel in WK-stijl. Inclusief De Toppers en... feestende bouwvakkers! 'Het is weer top. Het is weer toppie! Ik heb een po-po-polonaise in m'n koppie!'

Boos

De klusmannen dansen in oranje hesjes de polonaise op de opzwepende en kakelverse Oranje-kraker van Gerard Joling & Co en dat valt niet bij iedereen in de smaak. Sterker: sommige mensen zijn woest. De boze menigte twittert er dan ook lustig op los.

Kreten als 'Schaamteloos!' en 'Nul empathie!' verschijnen onder de fragmenten op social media. Men vraagt zich af of er niemand bij de marketingafdeling, het groepje BN'ers of de figuranten zich heeft afgevraagd of dit nou wel de meest handige opzet is gezien de kritiek op Qatar. Enkele boze internetmensen zeggen voortaan hun mandje liever te vullen bij Albert Heijn in plaats van bij de gele supermarktgigant.

Tegengeluid

Toch valt niet iedereen even hard over de supermarktreclame van Jumbo. "Dit is niet handig/erg dom van Jumbo", aldus ene Maarten. "Maar ik ben wel bang dat de grachtengordel dadelijk weer gaat bepalen wat wel en niet mag tijdens het wk. Laat de mensen die willen straks gewoon lekker genieten van het wk."

Een ander ziet vooral een stel blije Nederlandse bouwvakkers: "Die maken een behoorlijk deel van ons land uit. Zeker ook onder de supporters. Het zijn geen Nepalezen die in Qatar een stadion aan het bouwen zijn en met een grafkist de polonaise aan het lopen zijn. Het is ook maar net wat je wíl zien."

Kortom, de meningen zijn verdeeld over dit stukje marketing van Jumbo. De reclame levert in ieder geval genoeg aandacht op, hetzij niet altijd allemaal van de positieve soort.

UPDATE: de supermarktketen heeft inmiddels de stekker uit de campagne getrokken. In een bericht op Twitter: "Jumbo heeft per direct besloten om de WK TV reclame die gisteren te zien was stop te zetten. We realiseren ons dat hierin een link te maken is naar de erbarmelijke arbeidsomstandigheden in Qatar en dat is nooit onze bedoeling geweest. We bieden hiervoor onze excuses aan."

Nieuws
  • Wieler Revue
  • Videostill Jumbo-reclame