De Mickey Mouse-competitie is onvoorspelbaar
Als clubs zich op onvoorspelbare wijze door de competitie bewegen wordt het interessanter, denk aan onze Mickey Mouse-competitie. Het niveau is niet constant, dat is terug te zien in de odds (winstkansen) die bij het online gokken gelden: een midweekse zeperd tegen de miljonairs van Tottenham Hotspur zegt niets over het daaropvolgende treffen met FC Utrecht. Menig voetbalwedder voorspelde dat Ajax op die middag in 2019 het landskampioenschap uit handen zou geven. Dat was niet zo.
Het wonderlijke voetbaljargon
Voetbal een 'domme sport' noemen is even achterhaald als het dragen van een lange onderbroek, onder meer omdat de betrokkenen nogal creatief zijn met taal. Een bloemlezing uit het intussen beroemde voetbaljargon: Postbodevoetbal. Belchinees. Scorebordjournalistiek. Ziekenhuisbal. Fopduik. Hatelijke nul. Brilstand. Chocoladebeen. Hotseknotsebegoniavoetbal. Deze uitdrukkingen maken een bepaalde situatie of tactiek in één keer duidelijk, altijd met een knipoog.
Aanstekelijke voetbalhumor
Het genre voetbalhumor was, zoals schrijver Michel van Egmond het omschreef, ooit beperkt tot drol-in-schoen en scheerschuim-in-slagroomsoes, maar aan de talkshowtafels is er een evolutie gaande. Personen als René van der Gijp maken gesprekken over voetbal leuker, boeiender. Die toon wordt doorgetrokken in de reclamespotjes voor de online casino’s, via welke zelfs de analisten tot voor kort een gokje waagden op de aangekondigde wedstrijden.
Sociale media
Ook op sociale media doen de clubs er van alles aan om het leven een beetje te relativeren. Dat werkt aanstekelijk op de indrukwekkende schare volgers. Telstar is een laagvlieger in de Keuken Kampioen Divisie, maar een voorloper op Twitter. De grappen over en weer tussen rivaliserende clubs worden wederzijds gewaardeerd. Voetbal verbroedert nog steeds, nu ook digitaal.
Roddel en achterklap
Net als andere mensen zijn profvoetballers niet perfect. Er wordt wel eens een scheve schaats gereden, zodat veel niet-voetbalfans er even goed wel achterkomen wie Cristiano Ronaldo, David Beckham of Zlatam Ibrahimović is. Over het algemeen gaan mensen met veel geld een beetje gek doen, dat zorgt voor een hoop vermaak.
Het modebeeld
Voetballers in hun vrijetijdskleding, dat is altijd een apart verschijnsel. Het is moeilijk ze te herkennen zonder korte broek: ze zien er opeens normaal uit. Toch zijn veel voetballers naast het veld ware fashionista's, die anderen beïnvloeden en niet zelden een kledinglijn beginnen. Zoek een foto op van Lasse Schöne (NEC) op en zie dat deze Deense vrijetrappenspecialist altijd nog als fotomodel voor een stoer modelabel aan de slag kan.
Tranen en kippenvel
Je moet van beton zijn om je niet te laten raken door de sfeer van een vol stadion. Zeker als de supporters a capella een klassieker ten gehore brengen. Bloed Zweer en Tranen, Wonderwall en You'll Never Walk Alone, het zijn tranentrekkers en kippenvelveroorzakers tegelijk.
- Unsplash, Izuddin Helmi Adnan