De redenen hiervoor kunnen uiteenlopend zijn, maar voorop staat dat je dit niet zomaar doet. Er gaat bovendien een hoop werk aan vooraf. Benieuwd hoe dat gaat, een bedrijf verkopen? Dit komt er onder andere bij kijken.
Waarom verkopen?
Een reden waarom jij je bedrijf zou willen verkopen kan zijn vanwege het financiële aspect. Sommige ondernemers lopen flink binnen nadat ze hun bedrijf van de hand hebben gedaan.
Bekende ondernemer Michel Perridon (ook bekend van het televisieprogramma Dragons’ Den) bijvoorbeeld, heeft een klapper gemaakt door zijn bedrijf Trust te verkopen. De officiële verkoopprijs is niet bekendgemaakt, maar geruchten gaan dat het voor een slordige 200 miljoen is verkocht. Natuurlijk verkoopt niet iedere ondernemer zijn of haar bedrijf voor dit soort bedragen, maar het kan dus wel degelijk de reden zijn voor verkoop. Misschien wil je daarna wel stoppen met werken en financieel onafhankelijk zijn. Ondernemers zijn veelal ambitieuze types. De kans is dan ook groot dat een behoefte aan een nieuwe uitdaging ten grondslag ligt aan de verkoop. Kortom, er zijn verschillende redenen waarom je een bedrijf te koop zet. Belangrijk is wel om 100% zeker te zijn van je zaak.
Voorbereiding
Wanneer je een bedrijf begint, schrijf je een ondernemingsplan. Hierin zet je uiteen wat het idee is van de onderneming en hoe je het gaat onderscheiden ten opzichte van de rest van de markt. Je gaat in op de marketing en het financiële plaatje. Oftewel, je bereidt je goed voor om op een succesvolle manier van start te kunnen gaan en eventuele investeerders te overtuigen. Op het moment dat je het bedrijf wilt verkopen doe je iets soortgelijks maar dan om het bedrijf verkoopklaar te maken. Welke doelen wil je bereiken met de verkoop en hoe ga je die bereiken? In welke mate blijf je eventueel nog betrokken? En hoe zorg je ervoor dat je bedrijf zo aantrekkelijk mogelijk is voor overname? Pas dan ben je klaar voor de volgende stap.
Waardebepaling
Je bedrijf is iets waard. Als je het verkoopt wil je natuurlijk weten hoeveel en bepalen of dat het waard is om te verkopen. Waardebepaling van een bedrijf is net als bij een huis niet zomaar vast te stellen aan de hand van een vragenlijst. Er spelen verschillende onderdelen een rol. Allereerst wordt gekeken naar de financiële situatie en goodwill, de waarde van je bezittingen en prestaties. Die neemt de koper namelijk van je over. Daarnaast is ook het toekomstperspectief van je onderneming van belang. Een potentiële koper wil weten wat de te verwachte opbrengst is en wat het bedrijf hem kan opleveren op de lange termijn. De waarde van je bedrijf is net als op de huizenmarkt grillig en op ieder moment anders.
Emotionele aspect
In je eigen onderneming zit heel wat bloed, zweet en tranen. Je hebt misschien wel jarenlang gewerkt aan het succesvol maken van je bedrijf dus het is niet gek wanneer er ook emoties bij komen kijken wanneer je de zaak te koop zet. Onderschat het emotionele aspect niet, want iets waar je een lange tijd aan hebt gewerkt draag je niet zomaar over aan iemand anders. Ben je te emotioneel betrokken en is het daarom lastig met een kritische blik naar de zaak te kijken? Dan kun je ervoor kiezen onafhankelijk hulp in te schakelen die de emotionele kant meer in balans brengt.
Hoe vind je een koper?
Uiteindelijk is het vinden van een geschikte koper de belangrijkste stap om van je bedrijf af te komen. Je kunt een koper vinden in je persoonlijke omgeving. Het komt veel voor dat een bedrijf gekocht wordt door iemand binnen de familie. Ook een werknemer, partner of aandeelhouder uit het bedrijf kan een potentiële koper zijn. Naast dat je een koper kunt vinden in je persoonlijke omgeving, kun je het bedrijf te koop aanbieden via een databank waar potentiële kopers op zoek zijn naar investeringsmogelijkheden. Het vinden van de geschikte kandidaat is niet makkelijk. Je moet een klik hebben en jouw bedrijf toevertrouwen aan de koper. Emoties spelen een rol, maar je moet er ook vanuit de zakelijke kant naar kunnen kijken.
- Unsplash