Het begint met een goed werkende website
Een van de pijlers van SEO is techniek. Dit houdt heel simpel gezegd in dat je website vlotjes en soepel werkt, op computers én op smartphones. Als je denkt vanuit de wensen van de klant, heb je grotendeels te pakken wat Google wenst. Een langzame website is bijvoorbeeld ontzettend frustrerend en wordt dan ook door Google afgestraft. Ook een duidelijke structuur valt hieronder: je bezoeker moet eenvoudig door je website kunnen navigeren. Het sleutelwoord is gebruiksvriendelijkheid. Laat je website desnoods eens door anderen op dit testen, zodat je precies weet waar er nog werk aan de winkel is.
Content is king
Een andere pijler van SEO is content. De uitspraak Content is king van Bill Gates in 1996 is nog altijd even relevant. Een bezoeker moet op jouw website de informatie kunnen vinden waar hij of zij naar op zoek is. Als er meteen weer weggeklikt wordt, geeft dat aan dat jouw website niet de relevante info bevat en daar scoor je geen punten mee. Zorg dus dat je bij het schrijven de content de informatiebehoefte van de bezoeker in gedachten houdt.
Daarnaast ken je ongetwijfeld een van de meest bekende SEO-trucs: het gebruik van zoekwoorden. Zoekwoorden zijn ontzettend belangrijk, maar waak er wel voor om je tekst er vol mee te proppen. Dit noemt men keyword stuffing. Deze SEO-strategie kon voorheen misschien succesvol zijn, maar is tegenwoordig niet meer gewenst. Het werkt zelfs averechts. Google herkent relevante teksten steeds beter en zet teksten die vol zitten met zoekwoorden lager in de zoekresultaten. Pas hier dus mee op! Je tekst moet natuurlijk ogen en lekker lezen, daar worden je bezoekers ook het vrolijkst van. Het advies luidt om niet meer dan 5 procent van je tekst uit zoekwoorden te laten bestaan. De zoekwoorden die je wel gebruikt, moeten én goed aansluiten op je artikel, én vaak genoeg gezocht worden. Een idee voor een goed zoekwoord kun je opdoen als je in Google een bepaalde term intypt, er komen dan suggesties tevoorschijn.
Is tekstschrijven niet helemaal jouw tak van sport? Dan kun je altijd overwegen het uit te besteden aan een internet marketing bureau. Hier staan uiteraard kosten tegenover, maar het kan zich wel uitbetalen als het voor meer bezoekers zorgt. Dat is een afweging die je zelf moet maken.
Links van relevante websites
Nog een pijler van SEO: links. Dit is misschien wel een van de moeilijkste onderdelen, want je moet ervoor zorgen dat relevante websites naar jouw website linken. Dit is meteen een andere reden waarom het zo belangrijk is dat je goede content op je website hebt staan, want zo vergroot je de kans dat er naar je doorgelinkt wordt. Uiteraard kun je ook zelf actief op zoek naar backlinks: stel een linkruil voor, meld je aan bij startpagina’s of schrijf gastblogs.
Tot slot nog wat overige korte tips:
Vergeet niet om de meta-omschrijving in te vullen. Dit is de korte tekst die bij de zoekresultaten verschijnt. Dit is niet iets wat Google in overweging neemt, maar is wel dé plek om mensen te overtuigen op je website te klikken. Idealiter is een meta-omschrijving niet meer dan 160 karakters. Is je tekst langer, dan kapt Google hem af.
Ook de titel kan een bezoeker tot lezen overhalen. Het moet een prikkelende titel zijn, die niet te lang is en het liefst een zoekwoord bevat - mits dit logisch overkomt.
Langere teksten doen het doorgaans beter dan korte. Dit verhoogt de kans dat de tekst relevante informatie bevat en geeft je de kans om meer zoekwoorden te gebruiken zonder dat het onnatuurlijk wegleest. Te lang is ook niet goed: vanaf een beeldscherm lezen leest nu eenmaal minder prettig en dit kan afschrikwekkend werken.
Vergeet niet om je teksten te voorzien van goede afbeeldingen en/of video’s. Hierdoor voorkom je lange lappen tekst, wat voordelig is voor de leesbaarheid.
Een andere tool om de leesbaarheid te verhogen is het gebruik van tussenkopjes. Dit is meteen een ideale plek voor zoekwoorden, maar overdrijf ook hier niet!
- Unsplash