Iedere dag het nieuws dat echte mannen interesseert

Waarom het E-A-T-principe een steeds grotere rol gaat spelen in SEO

Websitebeheerders willen eigenlijk maar één ding: dat hun website zo hoog mogelijk scoort in de zoekresultaten van Google. De weg naar die nummer 1-positie kent obstakels en het vergt tijd, energie en in sommige gevallen ook wat geld om daadwerkelijk bovenaan te komen. Toch is het optimaliseren van je website voor de zoekmachine (SEO) ook een heel leuk proces, zeker als je een beetje doorhebt welke principes, algoritmes en regeltjes Google gebruikt voor het bepalen van de posities. Een van de principes die een steeds grotere rol gaat spelen, is het E-A-T-principe.

SEO

Wat is het E-A-T-principe?

E-A-T staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness en heeft betrekking op de content die je op je website hebt staan. Hoewel het E-A-T-principe zelf geen harde rankingfactor is, wordt het wel steeds belangrijker voor Google dat de website met de meest gebruiksvriendelijke informatie het hoogst in de zoekresultaten verschijnt. Voor Google is het belangrijk dat de websites met de meest relevante informatie voor een websitebezoeker, bovenaan komt te staan.

Het E-A-T -principe bestaat uit de drie criteria die Google gebruikt om te beoordelen in hoeverre de content op een website van toegevoegde waarde is voor de gebruikers van de zoekmachine.

Je content moet dus ten eerste expertise uitstralen. Het is dus belangrijk dat je de content van jouw website laat schrijven door een expert. Misschien ben je dat zelf wel, misschien moet je op zoek naar iemand die deze expertise bezit.

Ten tweede moet de autoriteit van je content op je website van het scherm spatten. Wanneer een website een hoge autoriteit heeft, wordt deze gezien als een van de voorlopers in de markt. Er zal vaker op een natuurlijke manier naar een website met hoge autoriteit worden verwezen op andere websites.

Tot slot draait alles om betrouwbaarheid. Gebruikers van de zoekmachine moeten er blind vanuit kunnen gaan dat alles wat er op jouw website staat, klopt. Het toevoegen van bronnen kan een manier zijn om je betrouwbaarheid te vergroten. Wanneer je content bijvoorbeeld veel taal- en spelfouten bevat, doet dit afbreuk aan je betrouwbaarheid. Controleer dit dus altijd goed!

Zoek hulp bij een betrouwbaar SEO-bureau 

Ben je beheerder van een website en ben je ook druk bezig met het verbeteren van de posities van de zoektermen waarop je gevonden wordt? Weet dan dat je het wiel niet zelf hoeft uit te vinden. In elke stad van het land vind je wel een goed SEO-bureau dat precies weet hoe jij je online vindbaarheid kunt verbeteren. Een goede SEO-partij, zoals Blauwe Monsters uit Haarlem, is op de hoogte van de allerlaatste trends en ontwikkelingen binnen de zoekmachine optimalisatie. De rankingfactoren veranderen snel en dus is het belangrijk dat het bureau waarmee je in zee gaat, bovenop de ontwikkeling zit.

Een SEO-bureau dat nog nooit van het E-A-T-principe heeft gehoord, kun je bijvoorbeeld beter mijden. Daarnaast kan het lekker zijn om een partij te kiezen dat naast SEO ook andere elementen binnen de online marketing beheerst. Blauwe Monsters is bijvoorbeeld gespecialiseerd in SEO, maar kunnen ze ook helpen met het opstellen en uitdenken van een gedegen e-mail-, social- of ads-strategie.

Lifestyle
  • Pexels, Sarah Blocksidge