De motor is een alom populair vervoersmiddel in de misdaad. Waar wij hier in de lage landen nogal eens te maken hebben met een lid van een bekende brommervereniging die in contact komt met justitie. Daar hebben de Colombianen misschien niet zoveel MC's maar des te meer motorliefhebbers die de ijzeren ros gebruiken voor overvallen, straatroven en criminele afrekeningen. Het is daarom dat de regering in het Zuidamerikaanse land een verbod voor het 'achterop zitten' wil instellen; of beter gezegd: wil heractiveren, want dit verbod stamt in principe al uit 2014, maar in de uitvoering ervan was een beetje de klad gekomen.
Reden voor jonge motorfreaks de straat om te gaan om te protesteren.
Scooters
De maatregel is speciaal gericht tegen jonge 'meerijders'. De overheid in Colombia heeft laten weten vooral 14- en 15-jarigen op de bon te gaan slingeren die achterop plaatsnemen, waarbij het overigens niet uitmaakt of het gaat om motoren, scooters of brommers. En het is dan ook geen toeval dat vooral die leeftijdscategorie nadrukkelijk aanwezig was bij het protest tegen de uitvoering van deze wet.
@backlink(168489)
Escobar
De schietende bijrijder is populair geworden in de tijd dat Pablo Escobar de macht had in de Colombiaanse drugshandel. Mannen die voor hem werkten kregen er handigheid in om tegenstanders op deze wijze uit de weg te ruimen. Het voordeel van een motor of opgevoerde brommer is zijn wendbaarheid. Dat maakt het wegkomen in de smalle straatjes van een heuvelachtige stad als Medellin makkelijker. Naast dat moordenaars achterop plaatsnemen, gaan in een land als Colombia ook straatrovers en overvallers op deze wijze te werk.
In Nederland maken we deze 'werkwijze' niet vaak mee. Al is Heinekenontvoerder Cor van Hout in 2003 op dergelijke wijze vermoord, en naast hem de botenhandelaar Robert van der Haak.