Iedere dag het nieuws dat echte mannen interesseert

Waarom is reizen met de trein zo duur?

Naast het weer is de trein ons favoriete klaagonderwerp. Altijd te laat, dringen voor een plekje en daar ook nog een fortuin voor moeten betalen. Waarom is reizen met de trein toch zo duur?

https://cdn.pijper.io/core/panorama-fallback2.png

Naast het weer is de trein ons favoriete klaagonderwerp. Altijd te laat, dringen voor een plekje en daar ook nog een fortuin voor moeten betalen. Waarom is reizen met de trein toch zo duur?

Weekendje Amsterdam

Stel, u komt uit Maastricht en overweegt om met drie vrienden een weekendje naar Amsterdam te gaan. Hoe doe je dat? Met de trein? De heenreis duurt 2 uur en 24 minuten en een kaartje voor de tweede klasse kost €25,30 (los van eventuele kortingsacties). Maar dat biedt geen enkele garantie op een comfortabele zitplaats, laat staan bij elkaar. Zeker op een druk traject als Utrecht-Amsterdam is vaak geen zitplaats voorhanden, is een staanplaats dus een reële optie en is het te hopen dat je niet als een ingeblikte knakworst wordt vervoerd. Dan toch maar met de auto? De 210 kilometers moeten in ruim twee uur te doen zijn, dus dat maakt in dit geval niet zoveel uit, in vergelijking met de trein. Maar dan de benzinekosten. Afhankelijk van het verbruik, kost het rond de €25. Die ook nog eens door vieren kunnen worden gedeeld. Lang verhaal kort: reiskosten met de trein: €25,30 per persoon. Met de auto: €6,25 p.p. Waarom zou je dan in hemelsnaam voor de trein kiezen?

Steeds duurder

Reizen met de trein wordt alleen maar duurder. Hildebrand van Kuyeren van treinreiziger.nl rekende uit dat de prijs van een treinkaartje in 2017 met 25 procent was gestegen ten opzichte van 2008. Terwijl de inflatie slechts met 14 procent steeg. De NS moet Prorail betalen om gebruik te mogen maken van het spoor. Dat bedrag schijnt ook steeds hoger te zijn. Van Kuyeren vorig jaar in Trouw: “De NS kiest ervoor de stijgingen van deze gebruikersvergoeding maximaal door te berekenen aan de reiziger.” In een reactie stelde de NS dat er geïnvesteerd moet worden in nieuwe stations en treinen. En ze benadrukten dat ze zich houden aan de afspraken met de overheid.

Voordelen van de trein

Niemand hoeft te rijden en dus kun je allemaal een biertje drinken. Plus: je hoeft niet te parkeren in het dure Amsterdam, ook heb je geen kans op file. Er zijn dus best argumenten te bedenken om voor de trein te kiezen, ook als u alleen reist. In de tijd dat u uw handen aan het stuur moet houden, kan er in de coupé worden gewerkt, gelezen of van alles met de telefoon gedaan worden. En vooruit, het is beter voor het milieu. Dat benadrukken groene partijen altijd in verkiezingstijd, maar is het dan geen idee om de trein financieel wat aantrekkelijker te maken?

Wil je het hele artikel over treinkaartjes lezen?  De nieuwe Panorama ligt nu in de winkel met daarin nog veel meer moois! Ook is die hier te bestellen.  Alleen benieuwd naar dit artikel? Lees dit artikel dan op Blendle.