Iedere dag het nieuws dat echte mannen interesseert

Nederlandse influencers onder vuur om 'promotie' Saoedi-Arabië

Drie Nederlandse influencers (en een heleboel internationale) liggen onder vuur vanwege de promotie van een muziekfestival in Saoedi-Arabië.

Nederlandse influencers onder vuur

Influencers

Als influencer leid je een luxe leven: je slaapt in de mooiste resorts, vliegt gratis de wereld over en mag dineren in de sjiekste restaurants. Onder één voorwaarde: dat je ze promoot. Foto op Instagram, positieve tekst erbij en je hebt je verblijf op Bali bij elkaar ge-influenced. Een beetje vooronderzoek doen wát je dan precies promoot is wel handig, maar daar gaat het af en toe nog wel eens mis.

Zo werd de Britse realityster Lauren Goodger laatst aan de schandpaal genageld voor het promoten van een nep dieetdrankje genaamd 'Cyanora'. Goodger staat bekend om het promoten van alles en los en vast zit, dus werd ze erin geluisd door de BBC. Die hadden haar gevraagd dit drankje te promoten, waar als ingrediënt zogenaamd cyanide in zat. Een gif dat onder andere gebruikt wordt voor de dodencel in de VS. Goodger was zich van geen kwaad bewust en ging akkoord. Pijnlijk.

Saoedi-Arabië

Nu is er ook in Nederland een flinke rel ontstaan: drie Nederlandse influencers hebben zich door Saoedi-Arabië laten betalen om promotie te maken voor een muziekfestival dat daar afgelopen weekend georganiseerd werd, MDL Beast (Middle Beast). Een evenement waar 40.000 bezoekers op afkwamen, en waar onder andere DJ Tiësto draaide.

Nu is reclame maken voor een muziekfestival niet bepaald ongewoon, maar de rel heeft meer te maken met de situatie waar Saoedi-Arabië zich in bevindt. Dat land ligt namelijk zwaar onder vuur vanwege de politieke moord op journalist Jamal Kashoggi, het aanstichten van de oorlog met buurland Jemen, de opsluiting en marteling van vrouwelijke activisten en diverse andere schendingen van mensenrechten, met name gericht op vrouwen en leden van de LGBTG-gemeenschap.

Imago

Saoedi-Arabië realiseerde zich dus dat ze internationaal kampen met wat je noemt imagoschade. Dus besloten ze een batterij influencers in te vliegen die danwel het muziekfestival, danwel hun hervormingsgezindheid als land moesten promoten. Zo hebben ze onlangs hun visum-aanvraagprocedure versoepeld, wordt er muziek gedraaid in restaurants, mogen vrouwen autorijden en mogen ongehuwde stellen een hotelkamer boeken. De hervorming is dus wel daadwerkelijk gaande, er worden voor Saoedische begrippen flink wat regels versoepeld.

Het enige wat onverminderd streng blijft is de politieke onderdrukking. Journalisten die zich net als Kashoggi kritisch uitlaten over het politieke regime, moeten vrezen voor hun leven. Activisten worden vastgezet. Vrouwen genieten in het dagelijks leven niet de vrijheden die de influencers tijdens het festival wel hadden. En daar zit hem de crux: de influencers worden nu verweten een land te promoten dat zich nog steeds schuldig maakt aan de schending van mensenrechten, waarbij aan de oppervlakte alleen de mooie dingen worden getoond.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Ready to explore Riyadh , last night @mdlbeast was so much fun!❤️ #MDLbeast

A post shared by Sanne Vloet (@sannevloet) on

Zo poseerde de Nederlandse Sanne Vloet in de woestijn, en hadden Romee Strijd en Negin Mirsalehi het erg gezellig op het MDL Beast festival. En dat is niet ongewoon, maar het feit dat er dik voor betaald wordt schoot bij veel mensen in het verkeerde keelgat. Zo reageert RTL-correspondent Erik Mouthaan op een tweet van influencer Thomas Cox, die het betaald afreizen naar Saoedi-Arabië verdedigt:

De influencers zelf hebben tot dusver nog niet gereageerd.