Het nieuwe systeem waarmee de politie onderling met elkaar communiceert vertoont haperingen. Hierdoor komt vertraging in de hulpverlening en dat leidt soms tot levensgevaarlijke situaties.
“Stel dat ik bezig ben met levensreddende handelingen op straat. Mijn communicatie-systeem werkt niet. Wat moet ik dan?"
"Ik moest flink vechten om mezelf te verdedigen. Meerdere malen niet kunnen zenden met de portofoon en tot twee keer toe werkte de noodknop niet. Dit moet echt opgelost worden!” meldt agent Koen Simmers op 1 maart op Twitter. Hij is net daarvoor aangevallen door een agressieve verdachte en kan geen hulp inschakelen omdat het C2000-systeem het op dat moment laat afweten. Tot twee keer toe drukt hij op zijn alarmknop, maar er gebeurt niets. Voor hulpverleners is de regelmatig uitvallende verbinding een doorn in het oog. Het leidt tot veel onzekerheid.
Een week later weer een soortgelijk bericht op Twitter. Twee agenten zetten een verdachte geboeid op de achterbank van hun auto. Die verdachte gaat door het lint en wil een andere agent aanvallen. Ze proberen via de portofoon een noodoproep te verzenden, maar er is weer geen verbinding met het netwerk. Eén agent raakt lichtgewond als ze de verdachte zelf uiteindelijk toch onder controle krijgen.
Dit zijn maar twee voorbeelden, maar het communicatiesysteem C2000 van de politie werkt heel vaak niet.
Wat is C2000?
Om met elkaar te kunnen communiceren heeft de politie een eigen netwerk, wat losstaat van andere netwerken als 4G. Dit netwerk heet C2000 en het heeft zo’n 360 zendmasten door heel Nederland staan. Iedere agent heeft een portofoon aan zijn kleding, meestal op zijn arm.
Op de portofoon zit een spreekknop, waar de agent op kan drukken om een melding door te geven aan de meldkamer. Zolang de agent deze knop ingedrukt houdt, kan hij praten. Als hij loslaat, hoort hij berichten van anderen en krijgt hij eventueel antwoord van de meldkamer.
Bovenop de portofoon zit een rood knopje, dit is de alarmknop waarmee de agent automatisch hulp inroept. De meldkamer ziet dit en stuurt dan zo spoedig mogelijk versterking naar de plek die de agent voor het laatst heeft doorgegeven. Maar er zijn nogal wat problemen met C2000. “Ik zie mijn portofoon de hele dag door knipperen als er weer geen verbinding is,” zegt een andere agent.
Hoe groot is dit probleem precies?
Dat lees je in deze Panorama van deze week, die vanaf vandaag in de schappen ligt. Of maak gebruik van onze voorjaarsactie!