Iedere dag het nieuws dat echte mannen interesseert

Dit is de reden waarom het nooit bij 1 biertje blijft

Ken je dat? Je moet morgen werken, maar er wordt gevraagd of je even een biertje komt doen. "Oké, eentje dan", is een antwoord dat regelmatig wordt gegeven. Toch blijft het dan niet vaak bij dat ene pilsje. Waarom is het zo moeilijk om het bij één drankje te houden?

bier

Amerikaanse wetenschappers hebben hier onderzoek naar gedaan. Zij kwamen erachter dat je dopamine aanmaakt als je een slok bier neemt. Dopamine is een stofje dat je hersenen aanmaken als je ergens van geniet. Een koude pils in je handen is dan natuurlijk ook genieten. Ze noemen het ook wel het gelukshormoon, en hoe kan je een man gelukkiger maken dan met een heerlijke koude goudgele rakker?

De onderzoekers ontdekten dat de dopamine ervoor zorgt dat je nog meer wilt drinken. Enkele deelnemers lieten weten dat ze duidelijk voelden dat ze naar meer bier verlangden. Maar hoe hebben de onderzoekers dit eigenlijk onderzocht?

Ze zijn voor dit onderzoek in ieder geval niet de kroeg in gedoken. Het deelnemersveld bestond uit 49 mannen. Zij kregen allemaal achter elkaar kleine beetjes bier en sportdrank. Hieruit bleek dat bier de productie van dopamine veel meer stimuleerde dan de sportdrank. Zelfs de deelnemers die het sportdrankje lekkerder vonden, maakten bij het drinken van het bier meer van het gelukshormoon aan. Dus zelfs als je bier niet lekker vindt, word je er vrolijker van. Maar kom op, iedereen houdt toch van bier?

Alcohol

Het ligt overigens niet aan de alcohol zelf dat je meer dopamine aanmaakt. De wetenschappers geven aan dat de deelnemers daar te weinig voor dronken en dat er bovendien lange pauzes tussen de slokken zaten. Verder kwam uit het onderzoek dat mensen die vaker bier drinken ook sneller naar de fles zullen grijpen.

Of je nu veel of weinig drinkt, bier is gewoon ontzettend lekker. Dus als je er zin in hebt, trek een pilsje uit de koelkast. Na een lange dag werken heb je dat wel verdiend, en als je vrij was vandaag, natuurlijk ook.

Lifestyle
  • Adobe Stock