De overheid doet er op dit moment alles aan om het milieu te ontzien en de in Parijs opgestelde klimaatdoelen te halen. De geforceerde elektrische transitie wil echter nog niet helemaal vlotten, en de stikstofspuwende boeren blijken toch best wel opstandig.
In een poging de uitstoot van allerlei nare stoffen toch te beperken heeft oppositiepartij GroenLinks een helpende hand uitgestoken naar het kabinet. De politieke milieuclub ziet namelijk een nieuwe optie om het Nederlandse klimaat te verbeteren: iedere automobilist aanmoedigen zijn auto in te leveren bij de overheid.
Meer of minder auto's?
GL-Tweede Kamerlid Suzanne Kröger legt op de website van de partij het meesterplan in detail uit. Volgens de beste dame is de transitie van verbrandingsmotoren naar elektrische aandrijflijnen niet langer wenselijk, omdat de constructie van EV's enorm veel grondstoffen en ruimte kost.
In plaats van elke auto te vervangen door een nieuwe wil Kröger het aantal vierwielers flink gaan verminderen. Al dat blik staat immers 23 uur per dag stil, waarbij het alleen maar ruimte inneemt die gebruikt kan worden voor groenere zaken. Met de inzet van een vlootje deelauto's wil ze op de een of andere manier met minder wielen meer bereikbaarheid realiseren:
"Vandaag bespreken we in de Kamer de toekomst van de auto en wat GroenLinks betreft is daarin de deelauto cruciaal. Laten we vooral niet ernaar streven alle fossiele auto's elektrisch te vervangen wat veel grondstoffen en ruimte kost, maar zorgen dat we met minder auto’s meer bereikbaarheid krijgen."
"Daarvoor hebben deelauto's wel concrete ondersteuning nodig. Hoe gaan we ervoor zorgen dat deelauto’s voor iedereen haalbaar en betaalbaar zijn? Waar zijn de belastingvoordelen voor deelauto-gebruikers? Waar is de investering in de uitbreiding van de deelauto-infrastructuur? Mijn oproep aan de minister: omarm deelauto’s en kom in actie!"
Vijfstappenplan
Kamerlid Kröger is zich ervan bewust dat de overstap van privebezit naar algemeen deelgebruik niet organisch zal verlopen. Er is uiteraard de nodige dwang stimulatie nodig vanuit de overheid. Suzanne heeft alvast een vijfstappenplan opgesteld om bestuurders uit hun eigen bolide te krijgen.
Als hoofdpunt wil ze voor elkaar krijgen dat Nederlanders hun wagen vrijwillig inleveren bij de overheid. Daarnaast zullen de communistenkarretjes waarop Nederlanders over zullen moeten stappen ingezet worden in het voordeel van de staat door als mobiele batterijen te fungeren. Bovendien zullen deelautorijders alsnog een extra rekening krijgen voor elke gereden kilometer:
1. Inleverpremie: Als mensen hun auto inleveren, krijgen zij een gratis jaarabonnement op een deelauto.
2. Belastingvoordeel: Deelauto’s worden elektrisch en krijgen belastingvoordeel. Werkgevers mogen een deelauto-abonnement belastingaftrekbaar afsluiten en aan werknemers aanbieden.
3. Laagste tarief: Als het rekeningrijden wordt ingevoerd, zullen deelauto’s het laagste tarief betalen.
4. Ruimte: Deelauto-initiatieven in wijken met een hoge autodichtheid worden extra gestimuleerd met parkeergelegenheid, ten koste van vrij parkeren.
5. Batterij: Elektrische voortuigen zijn rijdende batterijen en te gebruiken als opslag van energie uit zonnepanelen. We starten pilots van energiecoöperaties op wijkniveau die gemeenschappelijk zon-op-dak en deelautoconcepten uitwerken.
Meer met minder?!
De plannetjes van mevrouw Kröger raken zoals gewoonlijk kant noch wal. Autobezit is voor veel mensen immers geen luxeprobleem, maar een absolute noodzaak. Het aantal auto's verminderen en mensen veroordelen tot deelwagentjes is praktisch niet haalbaar in een maatschappij waarin iedereen 's ochtends en 's avonds op vaste tijden moet reizen. Carpoolen met de buren kan vaak ook niet uit vanwege zeer verschillende bestemmingen.
Met minder auto's meer bereikbaarheid creëren is simpelweg niet mogelijk. Wellicht is dat dan ook precies de bedoeling. Reizen is namelijk per definitie slecht voor het milieu. En je kunt natuurlijk altijd gaan thuiswerken als loodgieter of stukadoor. In de toekomst van GroenLinks zul je bovendien toch niets bezitten, en er dolblij mee zijn.
- Autobahn
- Adobe Stock, NL Beeld / Patrick van Emst / Regiofotografie, Greenwheels.