Plannen om gemotoriseerde bootjes te weren uit de grachtengordel, groene milieuzones waar dieseltjes niet meer welkom zijn en ga zo maar door. Amsterdam voert al jaren strijd met alles dat niet wordt aangedreven door een uit de kluiten gewassen Duracell-batterij. En dat gaat niet enkel om de uitstoot, zo blijkt.
Lawaaiflitspaal
Egbert de Vries, PvdA-wethouder van Verkeer, heeft namelijk iets nieuws bedacht: de lawaaiflitspaal. 020 schijnt namelijk te stikken van mensen die gek worden van motoren. En dan vooral als het zonnetje schijnt en alle motormuizen hun leren jekkies weer uit de kast trekken om te toeren.
De Vries tegen De Stentor: "Motorrijden moet kunnen, maar herrie maken met een motor is een bewuste keuze. Ik begrijp niet dat mensen dit doen." Daarom: lawaaiflitspalen. Die werken eigenlijk net zoals gewone flitsers, alleen gaan ze niet af bij een te hoge snelheid, maar bij een te hoog aantal decibels.
Even flink het gas open trekken om het Amsterdamse volk te laten horen hoeveel pk'tjes je Harley of Hayabusa heeft en de paal maakt een kiekje van je kenteken. Dat geldt overigens ook voor automobilisten.
Binnenkort staan de lawaaiflitspalen op drie plekken in Amsterdam: in het centrum aan de Valkenburgerstraat, bij de RAI in Zuid en tussen Meer in Nieuw-West. Dat u het even weet.
Kost dah?
De palen zullen de gemeente Amsterdam niet direct gouden bergen opleveren; de 'geflitsten' krijgen voorlopig nog geen bon op de mat. Niet zolang de boel zich nog in de experimentele fase bevindt.
- De Stentor
- Pro Shots/MaRicMedia