Panorama heeft altijd al graag zaken getest. Zo ook in 1997.
Toen wilden we de Nederlandse mannen en vrouwen testen die op contactadvertenties reageren. Een fenomeen dat inmiddels behoorlijk aan het uitsterven is, maar vroeger stonden er in iedere krant honderden kleine advertenties die uit louter woorden bestonden, geplaatst door particulieren die iets te verkopen hadden, iets zochten, iets gevonden hadden of, zoals in dit geval, een leuke vriend of vriendin zochten. Zeg maar de voorlopers van Marktplaats en Tinder. Maar er was een reden voor dit diepgaande onderzoek van Panorama-verslaggever Peter Smolders, lezen we. “Vorig jaar werd een oude Pool ontmaskerd die zich als ‘penvriendin’ voordeed aan (ook Nederlandse) mannen. Hij wist ze voor een vermogen aan geld en cadeaus af te troggelen. Het leidde tot veel ongeloof en leedvermaak. Én tot een idee: verslaggever Peter Smolders verzon en plaatste twee contactadvertenties. Vooral de 25-jarige mooie Finse kreeg talloze hitsige brieven. Maar lukte het haar ook de mannen geld uit de portemonnee te schrijven?”
Omdat het fenomeen contactadvertenties in een krant onbekend of misschien in je herinnering vervaagd is, geven we hier graag de twee stuks die onze verslaggever in 1997 in een landelijk dagblad plaatste:
Erik, stoere HOUTHAKKER uit Noorwegen, 25 jr., blond, aantrekkelijk, Engelssprekend, zoekt in Nederland een vriendin om mee te corr. en iets moois op te bouwen. Leeftijd en uiterlijk zijn minder belangrijk dan je karakter. Als je snel een brief met foto stuurt doe ik dat ook. Br. 44B-97980 bur. bl. A’dam.
***PRACHTVROUW*** Jij en ik hebben toch geen bureau nodig? Zeer aantrekk. Finse vrouw, 25 jr., blond, slank, 1.70 m, Engels sprekend, zou graag een Nederlandse man vinden voor corr., later evt. ser. rel. of huwelijk. Leeft. en uiterlijk vind ik niet belangrijk, liefde en geborgenheid wel. Stuur een brief met foto en je krijgt van mij hetzelfde, ik wacht op je. Br. 44B-97968 bur. bl. A’dam.
De advertentie van stoere houthakker ‘Erik’ krijgt slechts zeven brieven. Hoe anders gaat het bij de schone Finse, schrijven we in ’97. “Maar die arme Nederlandse mannen... Ze zijn gek op ‘Jona’, zoals ik mijn fictieve Finse doop.
Ze stuurden haar 135 (honderdvijfendertig!) brieven. Ruim vierhonderd kantjes tekst. Ik leer die dag meer over de Nederlander dan ik in een vierjarige opleiding had kunnen oppikken. Om maar meteen een heel belangrijke conclusie weg te geven: Nederlandse mannen zijn schatten. Ze zijn creatief, avontuurlijk, romantisch, zorgzaam en trouw. Dat zeggen ze tenminste, en in de meeste gevallen geloof ik ze nog ook. Op andere punten zijn ze wat minder geloofwaardig. Als bijna iedere man schrijft dat hij er véél jonger uitziet dan hij in werkelijkheid is, kan dat dan waar zijn?”
‘Nederlandse mannen zijn creatief, avontuurlijk, romantisch, zorgzaam en trouw. En goedgelovig...’
Om een letterlijk lang verhaal kort te houden: de vrouwen sturen niet gelijk foto’s, zijn afwachtend, vragen veel en vertellen weinig, maar de mannen...
Panorama kiest zeven mannen uit om terug te schrijven, en wisselt uiteindelijk met twee ervan meer dan één brief uit. Met resultaat...
“Het is zó schrikbarend simpel. Twee proefkonijnen, twee korte briefjes, ruim 200 gulden verdiend. Ik zou er moeiteloos tien per dag kunnen schrijven en hogere bedragen kunnen vragen. En als ze alle 135 aan de beurt zijn geweest, zet je gewoon een nieuwe advertentie. Schrijf-je-rijk. Henks geld wordt direct aangetekend teruggestuurd en net als Kees krijgt hij een afscheidsbrief. Jona gaat plotseling terug naar haar vader, die zijn zaak op 1 februari opnieuw opent en daar alle hulp bij kan gebruiken. Zij moet van al haar Nederlandse plannen afzien, hoezeer het haar ook spijt. En het spijt haar zéér, want ze is inmiddels even gek op Nederlandse mannen als Nederlandse mannen op haar. Die mannen zijn creatief, avontuurlijk, romantisch, zorgzaam en trouw.
Ze zijn goed. En goedgeefs... en goedgelovig... Als deze test iets heeft aangetoond, is het wel een duidelijk verschil tussen Nederlandse mannen en Nederlandse vrouwen. Wanneer je als potentiële partner vertelt over je geldzorgen, geven de mannen je geld, een vliegticket of onderdak. En wat geven de vrouwen?
Het adres van het Arbeidsbureau.”