De bureaus GfK en b-open melden dat 36 procent van de Nederlanders bereid is meer te betalen voor duurzaamheid. In 2016 gold dat voor 29 procent van de consumenten en in 2017 voor 32 procent.
,,De grotere bereidheid extra te betalen, illustreert dat mensen positiever zijn over duurzaamheid. Mensen willen consumeren zonder schuldgevoel''. zegt Annemarie Perquin van GfK. ,,Maar ook de toegenomen kwaliteit van duurzame producten speelt daarbij een rol.''
Voorbeelden van populaire duurzame producten zijn onder meer biologisch eten en elektrische auto's. ,,En ook als het gaat om mode kiezen consumenten steeds vaker voor duurzaamheid', aldus Bart Brüggenwirth van b-open.
Economische groei
Verder wijzen de bureaus erop dat de economische groei mensen meer financiële armslag geeft en dat consumenten daardoor makkelijker voor duurzame producten kiezen. Het onderzoek is in juli 2018 uitgevoerd onder ruim 1700 consumenten.
Huis
Maar niet alleen bij aankopen let de klant op duurzaamheid. Het meest is natuurlijk te halen uit het eigen huis. Daar brengen mensen de meeste tijd door en gebruiken ze natuurlijk ook gas, water en licht. Steeds meer woningen worden verduurzaamd. In 2005 kwam het CBS met woningisolatie cijfers. Toen ging het al de goede kant uit, maar nu is het nog veel meer vanwege de groene koers van woningbouwverenigingen en toekomstige wedgeving vanwege het gasvrij maken van Nederland.
Dat er verduurzaamd moet worden, betekent niet dat je in de kou hoeft te zitten. Hoewel het natuurlijk in eerde instantie investeringen vraagt, verdien je het op een later moment terug. Daarnaast doe je het ook nog goed voor toekomstige generaties die dan in goede omstandigheden op onze planeet kunnen leven. Hoewel spouwmuurisolatie en goed glas wellicht de bekendste voorbeelden zijn voor een duurzamer leven zijn er ook andere oplossingen die helpen met het huis lekker warm te houden zonder te veel te hoeven stoken. Zo is er bijvoorbeeld ook isolatiemateriaal voor vloerverwarming.