ITV nam in 2015 het Nederlandse televisieproductiebedrijf Talpa Media over en betaalde daar 500 miljoen euro voor. Er werd afgesproken dat dit bedrag in een periode van acht jaar met 800 miljoen euro verhoogd zou kunnen worden als het bedrijf goede prestaties zou blijven leveren.
De Mol zal vanaf 2020 echter niet meer creatief betrokken zijn bij het productiebedrijf, iets dat in beginsel wel de intentie was. Hij wil zich liever focussen op zijn eigen bedrijf Talpa Network, het bedrijf waarin hij zijn media-activiteiten heeft ondergebracht en waar onder meer SBS6 en Radio 538 onder vallen. De zegsvrouw van Talpa Media wil niet ingaan op de vraag wat het niet verlengen van de samenwerking De Mol kost.
I love my country
Talpa Media is het bedrijf waarvoor John de Mol onder meer de succesvolle concepten The Voice en I love my country (Ik hou van Holland) bedacht. Het lijkt erop dat deze concepten vanaf 2020 onder Talpa Media en dus ITV blijven vallen; het bedrijf is nu ook verantwoordelijk voor de creatie en productie van de televisieformats en concepten en internationale distributie daarvan.
ITV houdt overigens, ook na begin 2020, de ‘first look agreement’ bij nieuwe programmaconcepten die De Mol bedenkt of ontwikkelt. Beide partijen geven aan de komende weken meer details naar buiten te brengen over het stoppen van de samenwerking.