Voor F1's commerciële rechtenhouder Liberty Media is dit weekend cruciaal. De mediagigant heeft namelijk zelf de promotie van de Grand Prix van Las Vegas op zich genomen. De race over The Strip wordt door de Amerikanen gezien als hét model voor de toekomst van de Formule 1.
Het succes van het evenement zou dus zomaar bepalend kunnen zijn voor de toekomstige strategie van de sport. Negatieve publiciteit is dus uit den boze. Helaas voor Liberty heeft de meest prominente aanwezige in de paddock die memo niet meegekregen.
Clownshow
Na de bombastische openingsceremonie - een groot concert waarbij de coureurs in totaal maar twee minuten te zien waren - kon regerend wereldkampioen Max Verstappen zijn irritatie en kritiek namelijk niet voor zich houden. De Nederlander heeft simpelweg helemaal niets met alle overdreven randzaken naast de racerij. Verstappen voelde zich tijdens de openingsceremonie weinig meer dan een lachwekkende clown:
"Ik hou niet van alle dingen eromheen. Ik kijk ernaar uit om mijn best te doen [op het circuit], maar ik kijk hier niet naar uit. [Las Vegas is ] 99% show en 1% sport-evenement. Voor mijn part kun je al deze dingen overslaan. Het is gewoon daar staan, je lijkt wel een clown."
Zakelijke kant
Ondanks zijn issues met het evenement ziet Max de toegevoegde waarde van Las Vegas wel. Op commercieel en zakelijk vlak is de race in de bekende gokstad immers onmisbaar. als eerlijke, pure racer kan hij echter niet doen alsof hij er persoonlijk van kan genieten:
"Het is gewoon niet echt mijn ding. Ik geef gewoon op een eerlijke manier antwoord. Ik begrijp het helemaal en je kunt er op twee manieren naar kijken, de zakelijke kant en de sportieve kant. Dus, natuurlijk begrijp ik hun kant van het verhaal. Ik laat gewoon mijn mening horen aan de sportieve kant van zaken."
- Autobahn
- NL Beeld / Proshots, Action Press