De Formule 1 zit nog maar net in het tweede ground effect tijdperk, maar na twee seizoenen wordt er al druk gespeculeerd over 2026. Een nieuwe set reglementen, de terugkeer van Honda, de aankomst van Audi en potentieel een nieuw team zijn immers meer dan genoeg aanleiding om met de toekomst bezig te zijn.
Na 26 overwinningen uit 31 races is inmiddels immers ook wel duidelijk dat Red Bull Racing de huidige reglementen al uitgespeeld heeft. Door de overstap van motorpartner Honda naar Aston Martin en de nieuwe deal met Ford bestaan er voor het team uit Milton Keynes voor 2026 nog een hoop vraagtekens. Volgens kopman Max Verstappen kan alle opwinding over 2026 echter nu al in de prullenbak.
Pure motorformule
De tweevoudig wereldkampioen liet in Oostenrijk weten niet bepaald uit te kijken naar de volgende generatie van de F1. Verstappen vreest namelijk een herhaling van 2014, toen de nieuwe power unit allesbepalend bleek te zijn. Middenveld en achterhoede-teams McLaren, Williams en Force India konden opeens weer op podiumkoers dankzij de superieure turbo-hybride V6 van Mercedes. Twaalf jaar later lijkt de geschiedenis zich volgens Max te herhalen:
"Voor mij is het probleem dat het lijkt alsof het een ICE [verbrandingsmotor] competitie zal worden, wie de sterkste motor heeft zal een flink voordeel hebben. Maar ik denk niet dat dat de bedoeling zou moeten zijn voor de Formule 1, want dat trap je weer een enorme ontwikkelingsoorlog af, en dan zal het flink kostbaar worden om hier en daar wat pk's te vinden. Ik denk dat het het tegenovergestelde zou moeten zijn."
Volgas terugschakelen
Een van de grootste veranderingen voor 2026 is het verhogen van het elektrisch vermogen van de power units. Het systeemvermogen zal nog steeds op rond de 1000 pk liggen, maar ongeveer de helft zal van het elektrische gedeelte komen. De 1,6 liter turbo V6 gaat daardoor terug van 850-900 pk tot rond de 550 pk. Bovendien zullen de power units door het verlies van de aan de turbo gekoppelde MGU-H alleen energie op kunnen wekken bij het remmen met de MGU-K.
Dat zorgt volgens Max voor eigenaardig gedrag op hogesnelheidscircuits met weinig remzones, zoals bijvoorbeeld Monza. In simulatieruns raakte de accu halverwege het rechte stuk leeg, waardoor Verstappen volgas terug moest schakelen om snelheid te behouden:
"Ik heb erover gepraat met het team en ik heb de data op de simulator ook al gezien. Voor mij lijkt het verschrikkelijk."
"Ik bedoel, als je volgas gaat op het rechte stuk van Monza, ik weet niet wat het is, zo'n vier- of vijfhonderd meter voor het einde van het rechte stuk, moet je volgas terugschakelen, want dat is sneller. Ik denk niet dat dat de manier is, maar dat is natuurlijk een van de slechtste banen [voor de 2026 auto]."
Confirmation from the @FIA about the 2026 #F1 PU regs.
— Craig Scarborough (@ScarbsTech) February 4, 2023
They'll still be 1000hp, but more of that more will come from the MGUK Hybrid. The combustion will be with sustainable fuel, with teams focussing on combustion tech.
No more MGUH, split turbos, variable inlets#TechTalk pic.twitter.com/GNcXt9hUkC
Eigenwijze aerodynamica
Verstappen ziet echter meer problemen dan de nieuwe power unit. In een poging milieuvriendelijker te worden zullen de nieuwe wagens gericht zijn op het verminderen van drag. Hierdoor wordt de slipstream echter nog kleiner, waardoor inhalen nog moeilijker wordt.
Om dat fenomeen tegen te gaan wil de FIA actieve aerodynamica introduceren. De achtervolgende auto stelt zijn vleugels dan automatisch af om downforce te behouden in de bochten en een enorm DRS-voordeel te behalen op de rechte stukken. Max heeft er geen trek in om afhankelijk te zijn van een computer die naar eigen inzicht de balans van de auto afstelt:
"De auto's hebben waarschijnlijk veel minder drag dus het zal nog moeilijker worden om op het rechte stuk in te halen. Je zult actieve aerodynamica hebben, die je niet onder controle hebt, het systeem zal het voor je doen."
"Dat maakt het denk ik heel ongemakkelijk om te rijden, want ik heb liever zelf de controle. Natuurlijk, wanneer je achter iemand rijdt, heb je misschien meer [downforce] voor of achter nodig. Dat soort dingen. Als het systeem dat voor je gaat controleren, ik denk niet dat dat de juiste manier is."
Nóg zwaarder
Het laatste punt van kritiek vanuit de Nederlander is het opnieuw verhogen van het minimumgewicht. Vanwege het versterkte hybridesysteem, grotere accu en veiligheidsverbeteringen zullen de auto's voor 2026 waarschijnlijk opnieuw zwaarder worden. Aangezien de huidige bolides al op een historisch hoge 798 kilo gekomen zijn belooft dat niet veel goeds.
Als liefhebber van lichte, nerveuze machines zoals die van pakweg tien jaar geleden voelt Max er weinig voor om in een 800+ kilo zware hybride tank te stappen. Een potentiële afslankkuur voor de nieuwe wagens moet bovendien snel komen, aangezien 2026 niet bijzonder ver weg ligt:
"Het gewicht gaat alweer omhoog, dus we moeten hier serieus naar kijken want '26 is niet zo ver weg. Op het moment, voor mij, lijkt het heel slecht van alle cijfers en wat ik al van de data kan zien. Dus het is niet iets waar ik erg opgewonden over ben op het moment."
- Autobahn
- NL Beeld / Proshots