Iedere dag het nieuws dat echte mannen interesseert

Hoog scoren in de zoekmachine is anno 2023 cruciaal voor ondernemers

De afgelopen jaren is het aantal consumenten wat online producten koopt sterk toegenomen, mede als gevolg van de pandemie. Niet langer wordt alleen kleding of bijvoorbeeld elektronica via het internet besteld, ook de boodschappen doet men vaker online. Uit recent onderzoek blijkt dat het verwachte online omzetaandeel de komende jaren verder toe zal nemen: van 37% in 2025 naar uiteindelijk zo’n 41% in 2027. Het maakt het voor ondernemers essentieel om vindbaar te zijn op het internet.

Link building

Verschillende factoren spelen hierin een rol. Denk bijvoorbeeld aan de hoeveelheid gepubliceerde content op een website, de mate waarin een ondernemer aan de slag is gegaan met linkbuilding en de technische staat van diens website. In dit artikel lees je hier meer over.

Bouw een netwerk van verwijzende websites op

Zoals reeds aangehaald werd, bestaat zoekmachine optimalisatie (in het Engels: Search Engine Optimization of SEO) uit verschillende componenten. Een van deze componenten is linkbuilding, wat feitelijk staat voor het opbouwen van een netwerk van verwijzende websites. Niet altijd heeft het nut om een externe website aan dit netwerk toe te voegen; het is afhankelijk van de relevantie en waarde ervan. Online zijn veel linkbuilding tips te vinden, die je als ondernemer op weg kunnen helpen bij het inzetten op deze vorm van SEO. Veel ondernemers besluiten hun linkbuilding uit te besteden aan een externe partij. Niet voor niets, daar een verkeerde toepassing ervan schadelijk kan zijn voor de ranking van de eigen website.

Zorg voor relevante, aantrekkelijke content op je website 

Naast het investeren in linkbuilding voor een website, doe je er verstandig aan regelmatig nieuwe content te publiceren. Des te meer content een website bevat, des te groter ook het aantal zoekwoorden in potentie is waarop de website gevonden zal worden. Bouw de content op een website systematisch op. Dat wil zeggen dat wordt aangeraden te starten met een zoekwoordenonderzoek. Dit onderzoek is gericht op het achterhalen van de zoekwoorden of keywords die een potentiële klant gebruikt, wanneer deze zoekt naar jouw producten of diensten. Met name zoekwoorden met een lage concurrentie en een hoog zoekvolume zijn hierbij interessant. Verwerk deze zoekwoorden in de diverse artikelen en productomschrijvingen op je website. Er zijn online verschillende tools te vinden die je helpen bij het uitvoeren van een dergelijk onderzoek.

Technische optimalisatie van een website 

Een derde factor om rekening mee te houden is de technische staat van een website. Het wordt bepaald op basis van onder meer de snelheid waarmee een website laadt. Door het aantal gebruikte plug-ins of extensies te reduceren en bijvoorbeeld gebruik te maken van een Content Delivery Network (CDN) kun je deze laadsnelheid verhogen. Een alternatief is het automatisch laten comprimeren van afbeeldingen op de website. Een zeer hoge resolutie voegt niet altijd wat toe.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met linkbuildingmasters.nl