Als Raymond van Barneveld op een dag na een bezoek aan de MediaMarkt thuiskomt, schrijft hij in een vloek en een zucht een van zijn meest gelikete berichten op Facebook ooit (39.000 keer). “Verkoper bij de Apple afdeling media markt. We hebben het over een aanschaf macbook air. Ahh meneer mag ik vragen wat u voor werk doet ik zeg nou in de dartwereld actief dus ik reis veel en heb een macbook nodig met lange batterijduur ahh ja darts ja zegt de verkoper interessant bent u goed??? Kunt u mooi barney verslaan zegt ie????? Ik zeg dat is onmogelijk hoezo zegt ie niks is onmogelijk als je maar wil??? Ik zeg dit x wel want ik ben namelijk zelf barney. Ik heb nog nooit iemand zo rood zien worden.”
Een pratende weegschaal
In het tijdperk van Twitter, Facebook, Instagram en YouTube huren de meeste topsporters (laten we maar niet ingaan op de vraag of darts topsport is) een professioneel marketingbureau in voor hun social media. Barney niet. Barney doet het gewoon zelf. Als de voormalige postbode van Den Haag de rest van de wereld een foto wil laten zien waarop hij naast een fontein in Frankfurt staat en net doet alsof het water uit zijn pielemuis spuit, dan doet hij dat gewoon. Zijn Twitter- (235.000 volgers), Facebook- (170.000 volgers) en Instagram-account (89.000 volgers) beheert hij zoals hij interviews geeft: zonder na te denken. Van Barneveld deelt heus weleens een gelikte, professionele actiefoto van zichzelf, maar met hetzelfde gemak plaatst hij een bericht als: “Ook lekker koop ik een pratende weegschaal denk handig ga ik erop staan zegt ie uhh niet met zijn tweeen tegelijk aub????”
De dag voor de belangrijke tweede ronde-wedstrijd van Barney tegen Engelsman Paul Nicholson op de World Matchplay in Blackpool, is Barney vermoedelijk op zijn hotelkamer als hij iets na middernacht zijn smartphone pakt en twittert: “Mijn buurman is zo gierig dat ie in de tuin zit te blaffen om een hond uit te sparen.” Vanuit het Spaanse Guardamar del Segura twitterde hij eens: “Voelde me klote vanmorgen zeg toen liet ik ze los en had ik nergens last meer van.” Bij een afbeelding op zijn Facebookpagina met de grap dat Kim Holland de politiek ingaat voor ‘Lijst 69’ schrijft Barney: “Laat dit nou mijn favoriete uitgooi zijn.” En: “Kim neemt lijstduwen wel erg letterlijk.”
Shrek en de Hulk
Het is wonderlijk om te zien hoe Barney zijn social media gebruikt. Usain Bolt gaat op de foto met Diego Maradona, Roger Federer met Serena Williams en Raymond van Barneveld met Mickey Mouse. Voor zijn volgers is het allang geen geheim meer dat Barney dol is op stripfiguren. De man die bij ieder televisietoernooi tot vervelens toe op de foto wordt gezet door fans verkleed als Super Mario, Batman en Pikachu, bezoekt in zijn vrije tijd stripheldenbeurzen als Comic Con en pretparken, waar hij als een kind zo blij op de foto gaat met Shrek, de Hulk of Donald Duck. Een van al die foto’s springt eruit. Daarop staat Barney glunderend naast Barney, het karakter uit The Flintstones aan wie hij zijn bijnaam te danken heeft.
Van Barneveld plaatst wel vaker foto’s waarop geen dartpijl of -bord te zien is. In een tijd waarin darts steeds professioneler wordt, maar er nog steeds wordt gediscussieerd of het nu wel of geen topsport is, zet Barney doodleuk een foto op Instagram van zijn maaltijd als hij een potje voetbal gaat kijken: een pizza met patat, twee hamburgers en vier kipnuggets. Vakantiekiekjes komen ook regelmatig op zijn Facebook- of Instagram-pagina voorbij. “Niet te zuipen die thee,” schrijft hij bij een foto waarop hij voor de ingang van een vermoedelijk Aziatisch restaurant staat en naar boven wijst. Op de gevel pronkt de naam van de horecazaak: Bak Kut Teh. Zonder de context erbij te vermelden, plaatst hij ook foto’s van zichzelf verkleed als cowboy, of als Sinterklaas. Eén keer draagt hij een klassiek zwart-wit-gestreept kostuum en bevindt hij zich achter de tralies van een gevangenis. “Hopelijk ben ik op tijd vrij voor de Matchplay,” is het enige wat hij erbij zet.
Barney is als een kind zo blij als hij op de foto kan met Shrek, de Hulk of Donald Duck
Febo
Van Barneveld deinst ook niet terug voor overduidelijke promotie van zijn sponsors. Tijdens het WK in Londen twittert Barney aan de vooravond van zijn achtste finale-partij tegen Adrian Lewis:
“Zin in partij tegen @jackpot180! Hopelijk straks weer even trefzeker net als de slimme HR-Radiatorfolie van TONZON. tonzon.nl/ radiatorfolie.” Het levert hem een nominatie op voor de slechtste tweet van 2016.
Andere keren vestigt hij de aandacht op een andere sponsor. Op Instagram schrijft hij bij een vakantiefoto waarop hij een ijsje eet: “Hij was lekker, het is hier ook gezellig, maar ja je mist toch de Febo hahahahhaah.” Ook stuurt hij een openbaar bericht naar de Facebookpagina Febo Fans. “Febo verdient meer respect!! Febo goudeerlijk bedrijf, dat met keihard werken en een continue focus op de allerhoogste kwaliteit de marktpositie heeft veroverd die het vandaag heeft, is een stukje Nederlandse historie waar we allemaal heel erg trots op mogen zijn. Ik ben trots op mijn sponsor!” Om zijn woorden kracht bij te zetten, plaatst hij er een foto bij. Een selfie gemaakt voor een automatiek van de FEBO, met een half opgegeten kroket in z’n handen. Het bericht ontgaat zijn meeste volgers echter. Het wordt slechts 26 keer geliked.